Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Sikker sejr til Fords nye varebil

(BAVENO) Med 126 stemmer fra 20 europæiske jurymedlemmer vandt Ford med deres nye Transit Connect prisen Van of the Year (årets

varebil i Europa) for året 2003.



I forbindelse med afstemningen ved Årets Bil kåringen i Danmark - arrangeret

af Motorjournalisternes Klub Danmark - deltog Transit Connect ikke, da den først lanceres i løbet af februar/ marts-måned.

Til gengæld er den allerede lanceret i adskillige lande i Europa.



Vinderen i Danmark blev i øvrigt de tre fælles

producerede MPV-biler Fiat Ulysse, Citroen C8 og Peugeot 807.



Inden afstemningen i Europa havde jurymedlemmerne kørt med

bilerne i to dage i det bjergrige område ved den norditalienske Lago Maggiore sø med udgangspunkt i byen Baveno - men

mest avanceret er nok, at det velanskrevne italienske fagblad Tuttitrasporti (uden n) havde gennemtestet bilerne m.h.t. varerummål,

bremselængder m.m. på forlaget Domus'' prøvebane i Milano (forlaget udgiver også italiens største bilblad

Quattroroute).

Fik 126 stemmer

Transit Connect fik 126 stemmer. Nummer to blev trillingerne Fiat Ducato, Citroen Jumper

og Peugeot Boxer med 49 stemmer, mens Iveco Daily 2,3 Unijet fik 44 stemmer. Citroen Berlingo og Peugeot Partner i facelifted udgave

fik 20 stemmer.



Som dansk repræsentant i juryen gav jeg maksimum syv stemmer til Ford Transit Connect, mens jeg gav Fiat/PSA-trillingerne

tre point og Iveco Daily 2,3 Unijet to point.



Det smalle felt måtte betyde at Ford var favorit. Denne bil er virkelig en stor

nyhed - og ikke mindst for Danmark. Med totalvægte mellem 2.025- og 2.340 kg passer den som hånd i handske til det danske

varebilmarked. Bilen er ikke en kæmpe varebil - men en kompakt af slagsen med valg imellem to akselafstande og to højder.











Af

specialister

Varerummet er tydeligt udviklet af specialister. For første gang kan man f.eks. flytte fastgørelseskrogene

rundt til optimal fastgørelse af godset.



Transit Connect er opbygget på en ny platform.



Storebror Transit

er forbillede - så styrkemæssigt er den identisk.



Ifølge Ford skal den kunne klare mellem 200.000-og 300.000

km. uden problemer. Bilens styrke går øvrigt ikke meget ud over nyttelasten.



Alt efter model rummer den mellem 2,8

-og 4,4 kubikmeter. Varerummet er regulært og kvadratisk som i store Transit. Op til 900 kg nyttelast skulle de bedste udgaver

kunne klare.



Connect er den første varebil med et passagersæde, der kan skubbes helt ned i vognbunden, så

varerummet bliver helt plant.



Kombineret med en gitter som adskillelse mellem kabine og fragtafdeling - som kan drejes ind mod

chaufføren 90 pct. -udnyttes pladsen optimalt.

Europalle fra siden

Bilen kan trods sin størrelse rumme en

Euro-palle placeret fra sidedøren - og én bagfra. Det er ikke set før med en så stor sidedør på

en bil i den størrelse.



Der bliver tre motorer til Connect i Danmark - to diesel på 1,8 liter - én 75 heste

efter pumpedysesystemet (TDI) og én 90 hestes efter common rail systemet (indsprøjtningssystem med fælles fødeskinne

til cylindrene og højt tryk.) Sidstnævnte gør det bedst - især med læs.



Som varebil har Connect

stiv bagaksel og bladfjedre bag - og uafhængig affjedring bag. Det betyder bedste køreegenskaber med læs en uden.



ErhvervsBladet

har prøvet bilen ved et par lejligheder - dels ved fabrikke

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen