Del : SMS

Sidste udkald for SAS

Sidste udkald for SAS

Problemerne i SAS er så omfattende, at selskabet tvinges til frasalg af en række af de mest værdifulde dele samt nye fyringer og besparelser. Tilbage vil stå et SAS milevidt fra fortidens storhed

Artiklen fortsætter under annoncen

For 66 år siden lettede SAS som en skandinavisk vision om et førende globalt luftfartsselskab. Den drøm bliver nu endeligt sendt i hangar, mens SAS gør sig klar til et helt nyt kapitel i selskabets historie. Fremtiden vil byde på et mere skrabet SAS, efter at selskabet i går blev tvunget af Stockholmsbørsen til at præsentere en gigantisk redningsplan. SAS må sælge ud af det mest værdifulde arvegods i selskabet og iværksætte kæmpe besparelser for en gang for alle at gøre SAS levedygtigt i en skærpet konkurrence med blandt andre lavprisselskabet Norwegian.

Spareplanen vil tvinge medarbejderne ned i løn, udlicitere en lang række mindre ruter i de skandinaviske lande og sandsynligvis føre til omfattende afskedigelser og centralisering. Samlet er målet at spare op mod 25 procent på personaleomkostningerne. Ud over besparelser på 2,6 milliarder kroner skal frasalg indbringe selskabet et tilsvarende beløb.

Læs også: Guide: Vælg den bedste rejseforsikring

Berlingske erfarer, at frasalgene kan omfatte SAS’ hæderkronede loyalitetsprogram Eurobonus og et salg af det succesrige norske flyselskab Widerøe. Alternativt kan en børsnotering af Eurobonus-programmet komme på tale. Hverken SAS’ ledelse, bestyrelse eller hovedejerne, de tre skandinaviske lande, vil kommentere planerne nærmere, men flere kilder i og omkring SAS fortæller, at denne redningsplan bliver absolut sidste udkald for SAS. Og den udlægning deler aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

»SAS er presset til det yderste og skal levere på alle parametre, for at man har en chance,« siger han. Den omfattende redningsplan skyldes, at regeringerne i Danmark, Norge og Sverige ikke vil skyde flere penge i SAS. Selskabets banker har derfor sat SAS stolen for døren og krævet drastiske tiltag, hvis selskabet skal have forlænget livsvigtige bankaftaler, der udløber næste år. Først en af de nærmeste dage ventes SAS’ bestyrelse at godkende planerne, der vil efterlade et SAS af en helt anden karakter end hidtil.

Læs også: Tab ikke penge på billetten: Sådan er din rejse dækket

Med et helt eller delvist salg af Eurobonus-programmet og en udlicitering af en række nationale og regionale ruter vil store dele af værdien i SAS overgå til eksterne investorer. Samtidig kan antallet af medarbejdere i SAS i fremtiden blive reduceret med yderligere over tusinde ansatte fra de nuværende omkring 15.000. Både for København og dansk erhvervsliv er det af afgørende betydning, at planen lykkes og SAS overlever.

»Der er en direkte sammenhæng mellem SAS og Københavns Lufthavn, som er helt afgørende for erhvervslivet. Hvis SAS ikke fortsætter som netværksselskab, så er grundlaget for at fastholde København som trafikknudepunkt stærkt truet,« siger Michael Svane, direktør for brancheforeningen Dansk Luftfart.

Læs også: Sådan gør bonuspoint din flyrejse billigere

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere