Berlingske Business

Shipping-konsolidering skaber frygt om udhulet konkurrence

Cargo ship underway
Det tumultariske år i shippingindustrien er mundet ud i tre store, overordnede alliancer, hvilket skaber frygt blandt tilsynsmyndigheder og eksporfirmaer om karteldannelse og færre sejladser. Foto: Iris

Det tumultariske år i shippingindustrien er mundet ud i tre store, overordnede alliancer, hvilket skaber frygt blandt tilsynsmyndigheder og eksporfirmaer om karteldannelse og færre sejladser.

Artiklen fortsætter under annoncen

De tre alliancer er 2M, som består af verdens to største rederier, Mærsk og MSC, samt Ocean Alliance og THE Alliance. Tilsammen styrer alliancerne, som består af 11 rederier i alt, 90 pct. af hele containerkapaciteten i industrien. Samtidig skifter alliancerne i højere grad til brug af de enorme skibe i Triple E-klassen, som kan sejle med flere end 18.000 tyvefodscontainere ad gangen.

Det skriver Wall Street Journal.

mærsk
For abonnenter LÆS MERE : Topchefens opgør med fortidens Mærsk

- Da de tilbageblivende skibsrederier nu konsoliderer sig i bare tre alliancer, som bruger megaskibe, mens den totale kapacitet er uforandret, så er vi bekymrede for en reduktion i antallet af sejladser, siger William Doyle fra de amerikanske søfartsmyndigheder til Wall Street Journal. Han tilføjer, at ethvert tegn på uretmæssige prisstigninger kan føre til en opbrydning af alliancerne.

Alliancerne vil betyde en bedre chance for overlevelse for de kriseramte rederier, der samlet set transporterer 95 pct. af alle varer. For speditørerne og eksportørerne er det dog en uvelkommen udvikling, og de rapporterer allerede om 20 pct. færre sejladser end tidligere, skriver Wall Street Journal.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen