Del : SMS
Berlingske Business

Seks fagforeninger afgør SAS’ skæbne

Seks fagforeninger for SAS’ piloter og kabinepersonale kan afgøre selskabets overlevelse. Dansk kabinepersonale og en nordisk pilotforening volder de største problemer for ledelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampen er for alvor i gang mellem ledelsen i den tidligere skandinaviske luftfartsstolthed SAS og selskabets piloter og kabinepersonale. En kamp om løn- og pensionskroner – og i sidste ende om SAS’ overlevelse.

En afgørende del af SAS-ledelsens omfattende spareplan er rettet mod selskabets flere end 5.000 piloter og kabineansatte. Mens det norske kabinepersonale allerede nu nikker til SAS-ledelsens sparekrav, afviser både det danske kabinepersonale og piloterne i de tre lande at gå kompromisløst ind på alle besparelser. »Vi kan ikke sige ja til en ultimativ løsning, hvor vi ikke kan overskue konsekvenserne. Vi kan acceptere lønnedgang, men vi kan ikke umiddelbart acceptere ændringerne i den måde, som vi skal flyve på og optimere,« siger Lars Bjørking, formand for Dansk Pilotforening, der forhandler i fællesskab med Norske SAS-Flygeres Forening (NSF) og Svensk Pilotförening (SPF).De flyvende medarbejdere står over for nye overenskomster, der bl.a. indeholder en lønnedgang på op til 15 procent, forringede pensionsvilkår og krav om ændrede arbejdsforhold. Ledelsen har fremsat et ultimatum: hvis medarbejderne ikke siger »ja« til aftalen, kan SAS ikke leve op til bankernes krav, og så mister medarbejderne deres arbejdsplads.»Det her er sidste chance for SAS,« som topchef Rickard Gustafson understregede forleden.

Piloter og kabinepersonale i nøglerolle

Det stiller piloter og kabineansatte i en nøglerolle. De er engageret i seks fagforeninger, og alle seks skal acceptere de nye overenskomster inden på søndag 18. november. Her mødes SAS-bestyrelsen nemlig for at tage stilling til, om selskabet er i stand til at leve op til sin store spareplan og bankernes krav.

Berlingske Business har indhentet holdninger fra fem af de seks fagforeninger, og ligesom piloterne er det danske kabinepersonale skeptiske over for ledelsens samlede plan.»Vi konstaterer, at ledelserne i SAS har svigtet, og at vore medlemmer nu skal betale for deres fejldispositioner,« skriver foreningen for det danske kabinepersonale CAU i en pressemeddelelse.En kilde med kendskab til forhandlinger med SAS’ fagforeninger understreger også, at netop den fælles pilotforening og det danske kabinepersonale i CAU tidligere har givet ledelsen de største problemer i forbindelse med dramatiske sparerunder.Lars Bjørking fra Dansk Pilotforening fortæller, at uenighederne bl.a. handler om antallet af arbejdsdage.»Vi har allerede en arbejdstid målt i dag, der er fuldt på højde på konkurrenterne. Jeg flyver 185 dage om året. I Norwegian flyver de 177 dage. SAS-ledelsen foreslår, at vi går op til mellem 196 og 200 dage om året. Det har vi svært ved at se, at vi kan gøre,« siger han.

Besparelser på 33 procent

Pilotforeningerne vurderer, at ledelsens krav betyder samlede besparelser hos piloterne, der svarer til omkring 33 procent. Det skyldes en blanding af lønnedgang, øget arbejdstid og ændrede pensionsforhold. På lønnen alene er kravet til besparelser på gennemsnitligt 12,5 procent, vurderer Dansk Pilotforening. Foreningen har selv i et udspil til ledelsen foreslået en lønnedgang, der svarer til en månedsløn om året.

I Norge er både de to fagforeninger for kabinepersonale og en mindre forening for piloter anderledes imødekommende over for SAS-ledelsens spareplan. »Det er et samlet tilbud, som reducerer vores vilkår væsentligt. Men der er ikke plads til forhandling. Vi ser ingen anden mulighed end at acceptere den fremlagte plan,« siger Jan Levi Skogvang, leder i den norske pilotforening Scannor.Omtrent samme melding lyder fra de to kabineforeninger SAS Norge Kabinforening (SNK) og Norsk Kabinforening (NKF), der siger, at: »Som udgangspunkt vil vi anbefale et ja«, selv om de først skal tale mere med deres medlemmer.Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra SAS-ledelsen om konsekvenserne af en eventuel afvisning fra en af fagforeningerne. Pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, nøjes med at understrege, at »udgangspunktet er, at aftalen gennemføres i uændret form«. Hun forklarer dog samtidig, at SAS skal mødes med de faglige organisationer, fordi »det kræver to parter at skrive under på en aftale«.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere