Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Sejr til tvillinger

De nyeste var de bedste. I hvert fald ved årets Arctic Van Test i Finland. Opel Vivaro og Renault Trafic klarede sig bedst i

faktisk alle discipliner, da det finske fagblad "Auto, tekniikka ja kuljetus" med deltagelse af medlemmer af Van of the

Year juryen arrangerede verdens hårdeste vintertest af varebiler.



Traditionen tro begyndte testen med tre dages distributionstest

i Helsinki - efterfulgt af testkørsel til Nordfinland - og derefter fire dages test på 400 km. i området omkring

Rovaniemi og vintersport stedet Iso Syöte ved Pudesjärvi. Med en gennemsnitsfart på 84 km/t inklusive pitstops.



Alle

biler havde ballast - de små 250 kg - de store 600 kg.



Alle i Helsinki var vinteren kommet med dejligt lave temperaturer

- fra minus 10 grader. I Nordfinland (Lapland) var temperaturen nede på minus 20 grader. Derved var temperaturene mere realistiske

for Danmark end i de år, det var minus 40 grader.

To grupper

De syv deltagende biler fordelte sig i to grupper - med

den nye Opel Combo i én gruppe med Citroen Berlingo 1,9 D som sparringspartner (ikke HDI) - samt Opel Vivaro/Renault Trafic

overfor den nye Ford Transit med common rail motor, VW Transporter TDI 2,5 og Toyota Hi-Ace D-4-D, også med common rail teknik.



Testen

i Helsinki foregik over 120 km, hvor syv testchauffører jævnligt skiftede bil. Der blev set på kørsel i

parkeringskældre, bakning til rampe og udveksling af gods.



Alle døre blev låst hver gang - og låsene

blev testet med chaufføren læsset med pakker og knap nok en hånd fri til håndtag og fjernbetjening/ nøgle.



I

de to grupper var testbilerne stort set lige store - på den ene side Combo og Berlingo med hhv. 735- og 688 kg. nyttelast. Men

Berlingo er bredere - og giver bedre plads i kabinen.



Det gælder også for de store - her er Transit bredest efterfulgt

af Vivaro/Trafic. Transit i mindste udgave læsser mindst (9oo kg)- og Toyota og "tvillingerne" mest (1,2 tons).











Én

med baghjulstræk

Kun Toyota Hi-Ace havde baghjulstræk, men dog begrænset spærredifferentiale -alle andre havde

forhjulstræk. Transit tillige antispin-system.



Alle biler havde moderne motorer med direkte indsprøjtning af diesel

- men kun Transit havde 16V-teknik, turbolader med variabel geometri samt intercooler.



På papiret skulle det betyde brændstofforbrug

tæt på hinanden - men sådan var det ikke i virkeligheden.



Samlet blev Opel Combo vinder af den lille klasse

med 16,4 km/l - inklusive bykørsel, tre vejtests samt handlingtest. Berlingo nåede 13,5 km/l.



I den store klasse

opnåede Renault Trafic 12 km/l og Opel Vivaro 11,5 km/l (grundet anden gearing). Derefter kom Ford Transit med 11 km/l, VW Transporter

med 10,2 km/l og Toyota Hi-Ace med 10,1 km/l.



På deletaperne var der ret stor spredning. I bytrafik gik Trafic 10,7 km/l i

snit - Vivaro kun 8,9 km/l. På et par af landevejsetaperne kørte Trafic hhv. 12,3- og 14,5 km/ l mens Vivaro kørte

hhv. 11,4- og 12,7 km/l.



VW Transporter kunne også bedst lide landevejen med op til 13,3 km/l på en deletape - i

den store klasse kun overgået af Trafic med 14,5 km/l.



I byen kørte den så kun 9,2 km/l, hvor Trafic nåede

10,7 km/l som bedste af de store. Vi skal understrege, at den 6-trins gearkasse i Trafic gjorde underværker.











Pas

på forkølelse

Ved en vintertest er det ikke mindst bilernes varmeap

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen