Del : SMS
Berlingske Business

Se regnestykket: Det er billigst at køre grønt

12BUS20160309-121419-2BM-16.jpg
På hurtigladestationerne tager det ifølge Clever, der står bag Danmarks første landsdækkende netværk af lade-stationer til elbiler, kun 20-30 minutter at oplade en elbil som denne Nissan Leaf til 80 procents kapacitet. Både Clever og konkurrenten Eon tilbyder telefonapps med placeringerne og kan bruges af alle, mens Tesla har sit eget system med et internationalt net af lynopladere, der er gratis for Tesla-ejere. Foto: Thomas Lekfeldt

Den nye bil-teknologi i elbiler og hybridbiler har været dyr i indkøb for danske bilister. Til gengæld er de sluppet gratis eller billigere i afgifter. Det samlede regnestykke inklusiv afskrivninger viser nu, at der er sparet tusinder af kroner på at køre el- eller hybridbil.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ved første øjekast er udsigten bag rattet i en elektrisk drevet Nissan Leaf stort set som udsigten i enhver anden mellemklassebil med automatgear. Men fra det første tryk på speederen er forskellen til at mærke.

USA TESLA MOTORS

Elmotoren trækker på en helt anden måde end en brændstofmotor. Det såkaldte moment, motorens trækkraft, er stort lige fra stilstand, hvilket giver elbiler den acceleration, som entusiasterne fremhæver som en afgørende og vanedannende fordel.

Forskellen er også, at bilen er helt stille bortset fra den svage tone fra elmotoren, der først kan høres for alvor, når bilen når landevejshastigheder. Og endelig at rækkevidden på bilens optankning kan aflæses både som kilometer og som procent af batteriets opladning.

Netop batteriet og dets rækkevidde er det helt centrale emne for elbiler. Det er stadig sådan, at en aktiv dag med en elbil kræver planlægning og tjek af mulige ladepunkter for elbilen – især ved langture.

Det sidste er let gjort via apps til mobiltelefoner, der viser både standeres placering, og om de er ledige. Men rækkevidden på bilerne er stadig så kort, at især motorvejskørsel for en urutineret elbilist foregår med nervøse øjekast på den hastigt synkende ladestand på batteriet.

Så går der anderledes nærmest sport i ved bykørsel at få bilen til at genoplade så meget som muligt ved at lade den motorbremse. I bedste fald er det muligt at køre adskillige kilometer stort set uden, at batteriet bliver afladt.

Bortset fra køreoplevelsen har prisen været et ømt punkt for elbiler og hybrid­biler. Nu begynder nypriserne på elbilerne at nærme sig sammenlignelige biler med brændstofmotor. Men det har faktisk også i de seneste tre år været billigere at eje og køre en elbil 20.000 kilometer om året, viser nye beregninger af driftsomkostninger og afskrivninger på tre eksempler, som Bilbasen har lavet for Berlingske Business på baggrund af sammenlignelige biler med henholdsvis el- og hybridteknologi og traditionel brændstofmotor.

Bilanalytiker Jan Lang fra Bilbasen oplyser, at regnestykket ikke har ændret sig meget for elbiler generelt over det seneste års tid, efter at afgifter på elbiler ellers blev indført ved årsskiftet.

»Men Tesla skiller sig ud. For dem er afskrivningen stigende, og tendensen er vokset over de seneste uger, så de fortsætter med at tabe både på pris og i form af længere liggetider,« siger Jan Lang.

bil

For hybridbilers vedkommende er markedet vokset på det seneste, især fordi Toyota satser på teknologien med at kombinere en brændstofmotor og en elmotor. Den samme vækst ses ikke for de rene elbilers vedkommende, og Jan Lang påpeger, at de nyindførte danske afgifter på elbiler kan bremse deres fremmarch i Danmark.

»Antallet af elbiler uden for Danmark er markant stigende. Det er et spørgsmål, om Danmark kommer til at gå glip af den udvikling,« siger han.

Lige nu er der 276 brugte elbiler til salg, og det er en svag stigning primært drevet af en større mængde Tesla S-modeller til salg. Blandt hybridbiler er der 150 til salg, primært Toyota-modeller.

Tesla-biler får alligevel rabat på afgiften fra nytår

Ifølge Ebbe Sommerlund, som er journalist på magasinet GO med speciale i elbiler, er der udsigt til snart at få større rækkevidde på billigere elbiler, så de bliver mere anvendelige også på længere ture.

»Det, vi ved, er, at den reelle rækkevidde vil stige til cirka 300 kilometer for de billige elbiler – og det er 300 reelle kilometer, mens fabrikkerne vil sige 400 kilometer,« siger han.

En af de første bliver Opel med modellen Opel Ampera-e til næste år. Den eksisterer allerede som en Chevrolet i USA og har en rækkevidde på 320 kilometer efter den amerikanske målestandard – en standard, der måler den seneste model af Nissan LEAF til 172 kilometer.

Det giver et hop på 86 procent i rækkevidde til en pris, der vurderes at blive ti procent højere, når den kommer på markedet herhjemme. Og udviklingen vil fortsætte, mener Ebbe Sommerlund.

»Alle taler om, at frem til 2020 vil batterikapacitet komme ned på en fjerdedel af prisen fra i dag. Men vægten følger ikke med, så du kommer stadig til at slæbe på en stor klump,« siger han.

Batterikapacitet og lademuligheder er afgørende for elbilernes anvendelse. Tesla kører sit eget løb med et internationalt net af lynopladere, der er gratis for Tesla-ejere at benytte. For de øvrige biler skal der planlægges efter ladestandere fra enten Clever eller Eon, der begge tilbyder telefonapps med placeringerne.

»Det går fremad med lademulighederne i betragtning af den kolde skulder, elbiler fik med afgifterne. Men det afhænger af, hvor du bor. Hvis du har brug for hurtigladning uden for dit hjem, så er mulighederne stadig meget forskellige,« siger Ebbe Sommerlund, som vurderer, at de fleste elbilejere primært lader deres bil op derhjemme.

Han har dog selv kørt så langt som til Genève i elbil uden problemer, da nettet af opladere er planlagt ned gennem Europa, så elbilister ikke behøver at løbe tør for strøm på langturen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere