Del : SMS
Berlingske Business

Schur åbner for SAS-exit

Bestyrelsesformand i SAS, Fritz Schur
Bestyrelsesformand i SAS, Fritz Schur Foto:

Fritz Schur gør i de kommende måneder op, om han ønsker at fortsætte som SAS-formand, selv om han fortsat mener at have ejernes opbakning. Desuden skal SAS i bedre form, før der kan findes en køber

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS’ bestyrelsesformand, Fritz Schur, åbner nu for et farvel til formandsposten. Han medgiver, at bestyrelsen har et medansvar for SAS’ krise, men understreger samtidig, at man ikke kunne have gennemført redningsplanen tidligere. Han føler fortsat, at han har hovedaktionærernes opbakning, men alligevel er det ikke sikkert, at han vælger at genopstille til bestyrelsen til foråret.

»Jeg har ikke gjort mig nogen tanker om det endnu, men det vil jeg gøre i løbet af de kommende måneder,« siger Fritz Schur.

Siden Berlingske Business for fire uger siden løftede sløret for, hvor store problemer SAS er i, har der været spekuleret meget i, om Fritz Schur kan fortsætte som formand. Mens den officielle melding fra finansminister Bjarne Corydon (S) er, at han bakker op om Fritz Schur, er der ifølge Berlingskes kilder et stort pres i regeringspartierne for at finde en ny formand. Og med redningsplanen på plads vil Fritz Schur kunne sige farvel med æren i behold i form af et flyvedygtigt SAS.

Fritz Schur mener selv, at bestyrelsen har gjort alt, hvad den kunne.

»Bestyrelsen har selvfølgelig et ansvar for, hvordan det går i et selskab. SAS har været på en lang, lang rejse fra et monopolselskab med vaner, når det gælder lønninger, vilkår og administrationsstørrelse i tre lande, som man simpelthen ikke kunne opretholde. Det har ikke kunnet lade sig gøre at tage det hele på én gang, og Mats Jansson (SAS’ forrige topchef, red.) og jeg lagde ved den sidste store spareplan ikke skjul på, at vi ikke var fuldt ud i mål. Der manglede både en del på lønnen, men først og fremmest at få løsnet op på alle de mange vilkår, som bevirkede, at det at drive flyselskabet var sindssygt kompliceret. Men nu er vi kommet i mål,« siger Fritz Schur.

Han mener derfor, at bestyrelsen har handlet rettidigt og med den nye redningsplan sikret, at der er skabt basis for et levedygtigt SAS i fremtiden.

Danmark kan ikke blokere for SAS-salg

Han understreger også, at der er fuldstændig enighed i bestyrelsen om den videre færd for SAS, selv om udtalelserne fra Fritz Schur og næstformand Jacob Wallenberg på mandagens pressemøde er blevet tolket på den måde, at Fritz Schur ønsker, at SAS bliver solgt, mens Wallenberg hellere vil udvikle SAS i det nuværende ejerskab.

»Hvornår vi bliver solgt, eller om vi bliver solgt, er det hverken Jacob Wallenberg, mig eller nogen andre i bestyrelsen, der afgør, men der er fuld enighed i bestyrelsen. Både den norske og svenske stat har sagt, at de gerne vil sælge deres aktier i SAS, og de to ejer så mange aktier, at der ligger en reel majoritet på stemmeindflydelse til salg, selv om det ikke er en procentuel majoritet,« siger formanden.

Sverige og Norge ejer tilsammen 35,7 procent af aktierne i SAS, mens Danmark ejer 14,3 procent og Wallenberg-fonden sidder på 7,6 procent. Danmark har endnu ikke meldt klart ud, hvad man vil med SAS, men reelt kan Danmark ikke blokere for et salg med så få stemmer.

Som tidligere fortalt i Berlingske Business har investeringsbanker afsøgt mulighederne for et salg af SAS siden sommer, uden at det er lykkedes at finde en køber, og Fritz Schur mener også, at SAS skal være i bedre form, før nogle vil købe selskabet.

»Du kender godt svaret, for hvem køber et underskudsgivende selskab, der har tabt penge i årtier, og hvor man havde bemandingsaftaler, lønninger og administration, der bevirkede, at det ikke havde udsigt til at komme til at tjene penge,« siger Fritz Schur.

Han vurderer dog, at de kontakter til potentielle købere, som investeringsbankerne har skabt, kan vise sig gunstige på et senere tidspunkt.

»Jeg håber, at man kan finde én, som kan tilføre styrke til SAS. Det kan være et flyselskab, men det kunne også være andre investorer som eksempelvis pensionskasser. Jeg synes, at et flyselskab ville være godt, men det er afgørende, at man i forhandlingerne får sikret det rutenetværk, der er ind og ud af Skandinavien.«

Fritz Schur fremhæver, at nogle af de store overtagelser, der har været i branchen, har vist sig at være rigtig gode for det opkøbte selskab.

»Det går utroligt godt for KLM og Amsterdam Lufthavn efter fusionen med Air France, og man har et tilsvarende eksempel med Swiss, der under Lufthansas ejerskab har fået flere afgange ud af Zürich og Genève end nogensinde før.«

Lufthansa var i 2008 millimeter fra at købe SAS, men finanskrisen satte en stopper for handlen, og siden har Lufthansa droppet planerne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere