Del : SMS
Berlingske Business

SAS tror på overskud efter spareplan

pix-fly
SAS flyver stadig en uvis fremtid i møde - trods den storstilede spareplan, der blev vedtaget i november. Foto:

På trods af passagerfremgang og spareplaner må det skandinaviske flyselskab melde om røde tal i sit årsregnskab - fremtiden ser dog lysere ud, vurderer SAS-ledelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS flyver ud af sit årsregnskab med røde tal på bundlinjen. På trods af det, vurderer ledelsen i flyselskabet, at det nye år kan ende med et positivt resultat før skat - og en EBIT-margin på over tre procent. Effekterne af spareplanen vil være på 1,5 milliard svenske kroner på driften allerede i 2012/2013, vurderer SAS.

Omsætningen i ti-måneders-året endte på 36 milliarder svenske kroner, mens nettoresultatet endte på et underskud på lige knap en milliard svenske kroner. For det nu overståede regnskabsår havde SAS ventet "et svagt negativt resultat før skat og engangsposter" - hvilket det sådan set overgår med et lille overskud på 23 millioner svenske kroner.

pix-sas-kabine

Men når skat og engangsomkostninger bliver indregnet, bliver det tal forvandlet til en bundlinje med et tab på 985 millioner svenske kroner. Det fremgår af det fællesskandinaviske flyselskabs årsregnskab, der er blevet offentliggjort onsdag morgen.

Alligevel er topchefen positiv, når det kommer til fremtidsudsigterne.

"4XNG (spareplanen, red.) vil resultere i en signifikant forbedret omkostningsbase, når man kigger fremad. Nye overenskomster med personalet vil blive implementeret med det samme, og på det samme tidspunkt har SAS fuldt fokus på at realisere de tilbageværende aktiviteter. I 2012/13 ventes en positiv effekt på 1,5 milliarder svenske kroner fra 4XNG-planen," siger selskabets topchef Rickard Gustafson i en kommentar i regnskabet.

SAS_Sommer_business

Regnskabet er det første, efter det nye regnskabsår er blevet indført. Fremover kører selskabet med et forskudt år, der slutter ultimo oktober, og det betyder, at der i denne omgang ikke er mange nye tal i regnskabet, der dækker januar til slutningen af oktober, da SAS allerede ved kvartalsmeddelelsen lagde tallene op til udgangen af september på bordet.

Regnskabet er også det første, efter den storstilede spareplan blev vedtaget i slutningen af november. Spareplanen, der går under navnet 4Excellence NG (4XNG), indebærer, at det pressede selskab skal hente 2,6 milliarder kroner ved frasalg af aktiviteter samt endnu 2,6 milliarder kroner ved omkostningsreduktioner.

pix-fly

Omkostningsreduktionerne har ramt personalet hårdt. Alle de største fagforbund er gået med til forringelser - det danske kabinepersonale i foreningen CAU er blandt de hårdest ramte. De har måttet acceptere øget arbejdstid - nu op til 47,5 timer om ugen - samt en lønnedgang.

Såvel frasalg som omkostningsreduktioner var forudsætninger for, at SAS' bankforbindelser ville forlænge selskabets kreditmuligheder, hvilket var altafgørende for det skandinaviske flyselskabs fortsatte drift.

SAS er blevet trimmet efter spareplanerne er blevet vedtaget, og for første gang i lang tid er der optimisme at spore, når talen falder på det fællesskandinaviske selskab. Når SAS-ledelsen kigger endnu længere ud i fremtiden, forestiller den sig, at der kommer endnu mere tryk under kedlerne. Selskabet forventer en EBIT-margin i 2013/14 på hele otte procent.

Tallene i regnskabet kommer ikke bag på Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen. I en kommentar til TV 2 News kan han dog ikke lade være med at nikke anerkende til tallene.

"Det her er nye toner fra SAS," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere