Del : SMS
Berlingske Business

SAS-topchef jubler over pilotaftaler

SAS' koncernchef Rickard Gustafson
SAS' koncernchef Rickard Gustafson Foto:

SAS har fået nye overenskomster på plads med 4 skandinaviske pilotforeninger med i alt 1.500 medlemmer. Nu kan vi bruge energien og kræfterne på at vinde en hård konkurrence,« siger Richard Gustafson, topchef i SAS.

Artiklen fortsætter under annoncen

En benhård og historisk kamp mellem piloterne og det kriseramte SAS er slut.

I det 60 år gamle SAS har topchef Rickard Gustafson armene oppe over hovedet. Han nærmest jubler over, at koncernen langt om længe har underskrevet ny overenskomst med den sidste af fire pilotforeninger i Skandinavien.

Men det store spørgsmål er, om der med de nu afsluttede overenskomstforhandlinger med fire pilotforeninger i Norge, Danmark og Sverige bliver ro i det turbulente og stærkt økonomisk pressede SAS.

SAS: Piloter

»Det skaber absolut ro i SAS. Vi har været gennem en virkelig lang proces, som har varet i fem måneder. Jeg er meget glad. Nu kan vi bruge energien og kræfterne på at vinde en hård konkurrence,« siger koncernchef Rickard Gustafson til Berlingske.

Efter først at være kommet til enighed med tre fagforeninger for alle piloterne i Danmark og Sverige - og halvdelen af piloterne i Norge - har SAS netop fået fornyt overenskomsten med den fjerde pilotforening, Norwegian Pilot Union (NSF).

Fagforeningen organiserer den sidste halvdel af piloterne i Norge. Syv piloter fra NSF strejkede en uge, indtil de torsdag genoptog arbejdet.

30 flyvninger blev aflyst og 6.000 passagerer blev berør af pilotstrejken i SAS. Hvor meget strejken har kostet SAS, vil ledelsen ikke sige, men at den har været kostbar, er der ingen tvivl om.

Københavns Lufthavn, SAS , fly, personale.

Summa summarum har i alt 1.500 skandinaviske piloter i de fire pilotforeninger har fået ny overenskomst. De nye kollektive aftaler gælder dog kun fra 1. april i år frem til 1. april næste år.

Blandt de centrale SAS-krav har været, at SAS kan genskabe sin mistede konkurrencekraft og overleve som selskab. Alle 1.500 piloter i selskabet er i dag omfattet af de samme aftaler.

Den aftale piloterne i  Norwegian Pilot Union er gået med til er således stort set identisk med de aftaler, piloter i de andre pilotforeninger har sagt ja til.

Det har været et ufravigeligt krav fra SAS til piloternes forhandlere, at selskabet skal tilpasse sig markedet.

»Forventningerne fra vores kunder er, at vi kan fastholde lave priser på flybilletter. Vi må tilpasse os. Ellers kan vi ikke følge med i konkurrencen og bliver for langsomme og for dyre,« sagde Rickard Gustavson i foråret til avisen.

Med de nye aftaler er overenskomsterne mellem SAS og piloterne i Danmark, Sverige og Norge er skåret ned fra hidtil 230 side til nu 35-40 sider.

sas

Internt i SAS er den tidligere overenskomst på 230 sider blevet kaldt »Den grønne bog«. Her var piloternes vilkår, når de fløj, og når de skulle overnatte på hotel, mens de var hjemmefra, beskrevet i en masse detaljerede regler.

Med Rickard Gustafson i spidsen har SAS oplevet, at mange selskaber for længst er fløjet forbi SAS, der har måttet se i øjnene, at det har en forældet forretningmodel og struktur.

Og det er det, der nu bliver gjort op med.

»Vi mærker uhørt hård konkurrence, og mange andre flyselskaber vælger helt andre ansættelsesformer end SAS. Udgangspunktet for os har været, at vi hele tiden har ønsket at have vores dygtige piloter ansat i SAS på skandinaviske vilkår, men overenskomstaftalerne med piloterne skulle være mindre komplekse. Vi har ønsket at få en bedre flexibilitet, så vi kan flyve mere, når kunderne vil have, at vi skal flyve,« siger den administrerende direktør.

Selskabet har de seneste år været igennem en lind strøm af milliardbesparelser og kapitaludvidelser. SAS har tabt penge hurtigere, end de fleste drømmer om. I kvartalsregnskabet, der blev offentliggjort i begyndelsen af marts var der et underskud på 665 mio. kr.

Hvad betyder det for økonomien i SAS, at overenskomstaftalerne med piloterne er på plads. Hvad sparer I?

»Vi har fået en platform at bygge på. Helt eksakt, hvilke økonomiske konsekvenser, det vil få, må jeg vente med at udtale mig om til i midten af juni, hvor der kommer regnskab for andet halvår,« siger Rickard Gustafson.

Hvor meget mere kraft får I til at investere. Kan du sætte tal på det?

»Vi tror på, at overenskomstaftalerne med piloterne giver os forudsætning for at komme med flere tilbud til kunderne. Det giver os absolut også muligheder for se på se på nye distinationer at flyve på. Jeg er vældig tilfreds med de nye aftaler med piloterne. De er moderne og passer til, at vi skriver 2015. Aftalerne har den fleksibilitet, vi behøver i SAS. Det hele er blevet forenklet,« fastslår topchefen.

Rickard Gustafson siger, at de nye moderne kollektive aftaler, der også giver SAS mere konkurrencekraft og mulighed for at udnytte ressourcerne bedre, først og fremmest regulerer løn, pension, tjenestegørende timer for piloterne, hvordan de skal flyve og bestemmelser om hviletid.

Jacob Petersen, aktieanalytiker i Sydbank vurderer, at det er rigtigt godt for SAS, at piloterne har fået overenskomster med en langt mere simpel struktur.

»Det vil give SAS lagt mere fleksibilitet til brug af piloterne. Det negative ved aftalerne er dog, at de kun gælder et år,« siger han.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere