Del : SMS
Berlingske Business

SAS-topchef: Fortsat meget at gøre

Rickard Gustafson
SAS' koncernchef, Rickard Gustafson, er tilfreds med resultatet for første kvartal af regnskabsåret 2015/16, men erkender, at de lave priser på flybrændstof er pænt medvirkende til forbedringen i forhold til samme kvartal året før, og at der derfor er meget arbejde at gøre fremadrettet for at sikre fortsat fremgang, når brændstofpriserne ikke længere påvirker positivt. Arkivfoto. Foto:

SAS topchefen er opmærksom på, at brændstofprisen er faldet, og at han ikke kan regne med den effekt i fremtiden.

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS' koncernchef, Rickard Gustafson, er tilfreds med resultatet for første kvartal af regnskabsåret 2015/16, men erkender, at de lave priser på flybrændstof er pænt medvirkende til forbedringen i forhold til samme kvartal året før, og at der derfor er meget arbejde at gøre fremadrettet for at sikre fortsat fremgang, når brændstofpriserne ikke længere påvirker positivt.

Det siger han til Rizau Finans.

SAS-RESULTS/

- Jeg er tilfreds med forbedringen i vores svageste kvartal, siger han og tilføjer:

- Vi har fået flere kunder om bord. Det kan vi lide. Men vi er medvidende om, at brændstofprisen er faldet, og at vi ikke kan regne med den effekt i fremtiden. Derfor skal vi fortsætte benhårdt med fortsat effektivisering.

Flyselskabet kom pænt ud af første kvartal af regnskabsåret 2015/16, der sluttede med udgangen af januar. Omsætningen faldt en smule, men samtidig blev underskuddet også reduceret markant.

SAS leverede en omsætning på 8275 mio. svenske kr., hvilket var en smule under niveauet på 8371 mio. svenske kr. i den tilsvarende periode et år tidligere. Før skat landede selskabet et underskud på 309 mio. svenske kr. før skat, hvilket var 527 mio. svenske kr. bedre end i samme kvartal et år tidligere.

Brændstofpriserne gavnede med 377 mio. svenske kr., og effektiviseringsprogrammet gavnede med 155 mio. svenske kr.

SAS

Effektiviseringsprogerammet 4XNG (4 Excellence Next Generation) er fortsat lidt bagefter, men Rickard Gustafson har fortsat troen på, at selskabet når målet om samlede besparelser i indeværende regnskabsår på 1 mia. svenske kr. og i alt 2,1 mia. svenske kr. med fuld effekt fra 2017.

- Der er en del at gøre fortsat, men vi skal have 1 mia. svenske kr. i år, og det er så absolut vores ambition at nå de 2,1 mia. svenske kr. i 2017. Den ambition rører vi ikke ved, siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere