Del : SMS
Berlingske Business

SAS tænder for mobilerne under både start og landing

USA-SECURITY-FLIGHT/
Foto:

Med en ny lempelse af reglerne for flysikkerhed, tillader EU nu, at flypassagerer må have både mobil og tablet tændt under start og landing. SAS indfører nu mobilfrihed på alle rejser, og ifølge mobilekspert følger flere i deres slipstrøm.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som passager hos SAS skal man ikke længere bekymre sig om at huske at slukke mobil og tablet, når flyet letter og lander. Enhederne må nu være tændt lige fra rejsens start til man har passeret paskontrollen i sin slutdestination et sted i Europa.

Det skriver websitet check-in.dk.

Tilladelsen sker på baggrund af, at EU sammen med det europæiske luftsikkerhedsagentur EASA i sidste uge lempede reglerne for flysikkerhed, sådan det nu er tilladt at have mobilen og tabletten tændt under hele flyrejsen. Det forudsætter dog, at enheden sættes på den såkaldte flyfunktion.

SAS har været hurtige til at reagere på lempelsen og er nu et af de første flyselskaber i Europa, der sætter muligheden i funktion.

»(...) vi har oplevet et udtrykt ønske fra kunder og branchen om at modernisere reglerne og følge den teknologiske udvikling. Derfor er jeg også rigtig glad for, og lidt imponeret over, hvor hurtigt det er gået både for de europæiske og lokale myndigheder at følge med, og ikke mindst for SAS. Vi har reageret effektivt og ændret vores procedurer, så snart lovgivningen var klar, og kan allerede nu fire dage efter myndighederne ændrede reglerne starte vores flyvninger i henhold til det nye regelsæt,« siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef hos SAS i Danmark ifølge check-in.dk

TWITTER-IPO/

Uafhængig teleekspert og adm. direktør for virksomheden Netplan Torben Rune er ikke bekendt med hvilke flyselskaber i Europa, der ud over SAS har samme tilbud til de rejsende.

Ifølge eksperten kommer den udbredte brug af mobiler og tablets ikke alene til at hænge sammen med navnet på flyselskabet, men i lige så høj grad, hvilken type maskine den rejsende kommer til at befinde sig i på turen.

»Mange fly er konstrueret, før mobiltelefonen blev opfundet. Derfor er de ikke bygget til at modarbejde de signalforstyrrelser, mobilerne skaber,« siger han til Business.dk.

Derfor skal der foretages opgraderinger af flyene for at give fuld adgang til mobil og tablet, mens det dog med tiden vil blive normalen.

sas

Ifølge EU-kommissæren for transport Siim Kallas er der flere lempelser af flysikkerhedsreglerne på vej til glæde for europæiske rejsende.

»Vi vil alle gerne være på, mens vi rejser, men sikkerheden kommer først. Nu tager vi første skridt mod sikker brug af elektronik ved at tillade brug under taxiing, start og landing. Derefter vil vi se på, hvordan man kan koble sig på et netværk, mens man er ombord. Vi forventer at udstede nye EU-retningslinjer for brug af elektronik med sendefunktionen slået til ombord i fly fra europæiske flyselskaber i løbet af et år,« skriver han i en pressemeddelelse.

SAS sælger Ground Handling til Swissport

Ifølge Torben Rune en naturlig udvikling, som flyselskaberne formentlig også vil spekulere i.

»Der ligger virkelig mange penge i brugen af mobiler på fly. I gamle dage havde man på langdistance flyruter telefonrør, sådan man kunne køre kreditkortet i gennem og foretage opkald. Det var astronomisk dyrt. Det er langt lettere at bruge mobilen i flyet, og der er nok ingen af selskaberne, der vil være blege for at give dig muligheden for at ringe til en eksorbitant minutafgift,« lyder spekulationen fra Torben Rune.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere