Berlingske Business

SAS ser potentiale for større brug af underleverandører

PBLSS
SAS sælger Cimber til irske CityJet. Her er det CityJets bestyrelsesformand, Pat Byrne (t.v.) og operationel koncerndirektør for SAS, Lars Sandahl Sørensen (t.h.). Foto:

SAS fokuserer sin forretning med salget af Cimber, og selvom der formentlig ikke er flere datterselskaber til salg, så ser SAS' operationelle koncerndirektør muligheden for at anvende underleverandører på flere strækninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ruter i Skandinavien, ruter i Europa og de intercontinentale afgange. Det er SAS' kerneforretning, og derfor valgte selskabet tidligere i dag at sælge luftfartsselskab Cimber, som flyver mindre, regionale ruter, og som SAS overtog for blot to år siden. Køberen er irske CityJet.

Meget har ændret sig på de to år, hvor SAS har ejet Cimber, forklarer operationel koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen. De regionale afgange er vigtige for SAS, fordi de fragter passagerer ind til kerneforretningsafgangene, men for to år siden turde SAS ikke overlade disse afgange til en underleverandør, for selskabet var ikke overbevist om, at nogen kunne løfte opgaven. Derfor købte man selv Cimber.

»Vi foksuerer på vores kerneforretning. Den regionale produktion er en forretning i sig selv, og vi har besluttet os for ikke at fokusere på den, men vi manglede en underleverandør, som, vi stolede på, kunne levere det samme produkt som os,« siger Lars Sandahl Sørensen.

»Vi har set, at markedet nu er modent, og derfor har vi indgået partnerskabet og solgt en del af vores forretning. Vi får mere fokus på vores kerneforretning, men den regionale trafik er helt nødvendig til at fodre vores mange afgange. Hvis vi skal sikre, at Skandinavien og Nordeuropa har et virkelig stærkt marked, så kræver det regional produktion, og der er selskaber derude, som er i stand til at producere til langt mere konkurrencedygtige priser, end vi er i med den nuværende SAS-platform. Det kan CityJet, fordi det er deres forretning, og de er virkelig gode til det.«

Tirsdag: SAS

Aftalen med CityJet indeholder mere end et salg af Cimber. SAS sælger også 11 CRJ900 fly, og CityJet køber ti spritnye fly af samme type, som de så vil operere for SAS. Sammenlagt vil CityJet operere 22 fly SAS på en op til seks år lang kontrakt. Men frasalget af Cimber skal ikke ses som en nedprioritering af den regionale trafik, påpeger Lars Sandahl Sørensen. Tværtimod.

»For at vækste den forretning, hvilket vi har et mål om at gøre, har vi brug for flere investeringer og et specialiseret fokus. Vi kan ikke være specialiseret på alle områder, og vi kan ikke investere i alle områder af vores forretning – vi er nødt til at fokusere på vores kerneforretning. I CityJet har vi nogen, som forstår den regionale forretning meget godt, og som ved, hvordan man gør det,« siger han.

Luftfartsbranchen har gennem flere år været plaget af stor usikkerhed for de ansatte med fyringsrunder og for nogle selskabers vedkommende også stærkt kritiserede arbejdsforhold. For øjeblikket er der omkring 270 medarbejdere i Cimber, og størstedelen af dem vil rykke over i CityJet, hvor bestyrelsesformand Pat Byrne understreger, at de vil kunne beholde deres overenskomstaftale.

»Stort set alle vil få ansættelse i CityJet. Vi er meget mandskabssultne i den her forretning, og hvis du taler med hvilket som helst luftfartsselskab, så vil de sige, at mandskab er vigtigt,« siger Pat Byrne. »Vi opererer på en lang række baser i Europa, og vores politik er helt ligetil: Vi må overholde lokale arbejdsmarkedslovgivning, vi respekterer overenkomster, der allerede eksisterer, og hvor de ikke eksisterer, vil vi forsøge at forhandle nye. Så i Cimber respekterer vi de aftaler, der allerede er der, og når de skal fornyes, så bliver vi en meget villig deltager i forhandlingerne.«

14BUSSAS-153643.jpg

SAS solgte for et år siden sin resterende ejerandel i det regionale selskab Widerøe og med salget af Cimber til CityJets, ser Lars Sandahl Sørensen ikke flere datterselskaber, som kan afhændes, men brugen af underleverandører på nogle af SAS egne ruter kan man komme til at se mere af i fremtiden, vurderer han.

»Jeg ser potentialet for det. Det er noget, vi gennemgår hver anden-tredje måned. Landskabet i hele verden ændrer sig. Hvad, der var umuligt at operere før, er nu muligt. Og når vi taler regionalt, så er det nordeuropa, som er et relativt stort område, og der er det vigtigt for os, at vi tager fat om hele det marked og laver vores skandinaviske hubs til gode hubs for hele regionen. Vi ser muligheder derude, som vi gerne vil flyve, som vi ikke kan flyve på vores SAS-platform, men som vi kan flyve med vores partnere,« siger Lars Sandahl Sørensen.

SAS har ikke oplyst salgprisen på Cimber, men salget vil have en negativ effekt på SAS' førstekvartalsregnskab på omkring 20 mio. svenske kroner.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen