Berlingske Business
17:04FLSmidth førte an på flad C20-dag

SAS sælger Cimber for at skabe vækst og fokus

Cimber air Flyselskabet Cimber lukker
SAS sælger Cimber Air samt 11 fly til Cityjet Foto:

Efter blot to års ejerskab har SAS afhændet luftfartsselskabet Cimber til irske CityJet. SAS vil i stedet fokusere på skandinaviske, europæiske og interkontinentale ruter, men har alligevel som mål at øge den regionale trafik.

Storebror og lillebror i den danske luftfartsindustri går hver til sit. Det står klart, efter at SAS tirsdag meddelte, at man har solgt Cimber til irske CityJet.

CityJet vil efter købet af Cimber investere i ti nye fly af typen CRJ900, og da selskabet allerede leaser fly ud til SAS, vil det irske selskab i fremtiden operere 22 fly for SAS.

Tirsdag - SAS sælger Cimber
LÆS MERE : SAS sælger Cimber

Det skandinaviske luftfartsselskab har til gengæld for de næste seks år indgået en såkaldt wet lease-aftale med CityJet. Det betyder, at SAS hyrer CityJets fly og personale ind til at betjene nogle af sine ruter.

At SAS vælger både at sælge og lease skyldes ifølge operationel driftsdirektør Lars Sandahl Sørensen, at SAS vil fokusere på ruter i Skandinavien og Europa samt interkontinentale afgange og overlade de regionale flyvninger til nogen, der kan gøre det billigere.

»Vi får mere fokus på vores kerneforretning, men den regionale trafik er helt nødvendig til at fodre vores mange afgange. Hvis vi skal sikre, at Skandinavien og Nordeuropa har et virkeligt stærkt marked, så kræver det regional produktion. Og der er selskaber derude, som er i stand til at producere til langt mere konkurrencedygtige priser, end vi er med den nuværende SAS-platform. Det kan CityJet, fordi det er deres forretning, og de er virkeligt gode til det.« siger han.

Fænomenet med at bruge underleverandører på nogle strækninger er hovedsageligt amerikansk, men er så småt begyndt at få fodfæste i Europa også.

Sådan så det dog ikke ud for to år siden, fortæller Lars Sandahl Sørensen, og derfor valgte SAS dengang selv at købe Cimber. Der var nemlig ikke nogen på markedet, som man turde overlade den regionale flyvning til. Frasalget af Cimber er dog ikke ensbetydende med færre regionale flyvninger i SAS-regi, fortæller driftsdirektøren.

PBLSS

»For at vækste den forretning, hvilket vi har et mål om at gøre, har vi brug for flere investeringer og et specialiseret fokus. Vi kan ikke være specialiseret på alle områder, og vi kan ikke investere i alle områder af vores forretning. Vi er nødt til at fokusere på vores kerneforretning,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Han ser også en mulighed for at få underleverandører ind på flere af SAS’ strækninger:

»Jeg ser potentialet for det. Det er noget, vi gennemgår hver anden-tredje måned. Landskabet i hele verden ændrer sig. Hvad, der var umuligt at operere før, er nu muligt. Når vi taler regionalt, så er det Nordeuropa, som er et relativt stort område. Det er vigtigt for os, at vi tager fat om hele det marked og laver vores skandinaviske hubs til gode hubs for hele regionen. Vi ser muligheder derude, som vi gerne vil flyve, som vi ikke kan flyve på vores SAS-platform, men som vi kan flyve med vores partnere.«

Tirsdag: SAS

Luftfartsbranchen har i lang tid været plaget af stor usikkerhed for de ansatte med flere fyringsrunder og for nogle selskabers vedkommende også stærkt kritiserede arbejdsforhold. Størstedelen af de 270 Cimber-ansatte rykker med over i CityJet, hvor bestyrelsesformand Pat Byrne understreger, at kan beholde deres overenskomstaftale.

»Vores politik er helt ligetil: Vi må overholden lokale arbejdsmarkedslovgivning, vi respekterer overenkomster, der allerede eksisterer, og hvor de ikke eksisterer, vil vi forsøge at forhandle nye. Så i Cimber respekterer vi de aftaler, der allerede er der. Og når de skal fornyes, så bliver vi en meget villig deltager i forhandlingerne,« siger Pat Byrne.

Handlen med Cimber går efter planen igennem i slutningen af januar.

19BUSSAS-RESULTS-161856.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen