Del : SMS
Berlingske Business

SAS-rekonstruktion fuld af faldgruber

SAS_faldgruber_Business
Det er sin sag at lave en kontrolleret lukning af et flyselskab og redde stumperne over i et nyt selskab - når vi taler om selskab på størrelse med SAS og med tre lande som største aktionærer og interessenter. Foto:

Hvis fagforeningerne og SAS-ledelsen ikke bliver enige om en spareplan, spekulerer mange i, at løsningen kan være en juridisk rekonstruktion, hvor mange af selskabets aktiviteter føres videre i et nyt selskab. Men det vil i givet fald være en meget kompliceret øvelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

En juridisk rekonstruktion af SAS, hvor virksomheden begynder på en frisk i et nyt selskab, er den sandsynlige løsning, hvis fagforeningerne afviser ledelsens overlevelsesplan. Sådan lyder meldingen i disse dage fra adskillige analytikere og kommentatorer, der fremhæver muligheden for at føre dele af selskabets aktiviteter videre i nyt selskab med nye overenskomster.

Men en rekonstruktion er en uhyre kompliceret øvelse, der indeholder mange faldgruber og ubesvarede spørgsmål, fremhæver en af landets førende eksperter i rekonstruktioner og juridisk rådgivning af kriseramte virksomheder, partner i Bech-Bruun, Ole Borch.

Han understreger, at han ikke vil udtale sig om SAS, men udelukkende taler om dilemmaerne i generelle termer.

»En rekonstruktion åbner i nogle tilfælde for nye muligheder for selskaber på konkursens rand, men der er mange potentielle dilemmaer om medarbejderforhold, prissætning af aktiver, aftaler med panthavere og så videre. Det er en meget kompliceret affære, og man kan for eksempel ikke blot tvinge alle medarbejdere over på en ny overenskomst i et nyt selskab,« siger Ole Borch.

Han fremhæver, at der gælder en særlig regel om lønmodtageres ret, der indebærer, at medarbejderne får samme løn og overenskomster, hvis de blot overføres til et nyt selskab eller får ny ejer.

»Hvis man vil udskifte overenskomsten i forbindelse med en rekonstruktion, bliver man nødt til at fritstille de pågældende ansatte, før aktiviteterne overføres til et nyt selskab. Så kan man derefter ansætte folk på nye overenskomster, men det er jo ikke givet, at det vil lykkes fra dag ét,« siger Ole Borch.

I SAS’ tilfælde er det store spørgsmål, hvor hurtigt man kan komme på vingerne og få udfyldt rutenettet, hvis man for eksempel har fritstillet alt det flyvende personale. Hermed kræver en rekonstruktion formentlig vished om, hvor hurtigt man få ansat det fornødne antal medarbejdere under en ny overenskomst.

Fordelen ved en rekonstruktion er, at man kan overføre eksisterende aftaler med kunder og leverandører til det nye selskab. Det giver samtidig mulighed for at overføre de sunde dele af selskabet til det nyetablerede selskab og lade de usunde dele blive tilbage i et afviklingsselskab.

Det foregår kort fortalt ved, at det nye selskab køber aktiverne af det gamle selskab. Gælden bliver som udgangspunkt i det gamle selskab, og købssummen fra de forskellige aktiver fordeles til gengæld blandt selskabets kreditorer.

Usandsynligt med ukontrolleret konkurs

»En rekonstruktion kræver under alle omstændigheder, at et flertal af kreditorerne i det gamle selskab undlader at stemme imod. Samtidig forudsætter det, at man betaler panthaver eller indgår en aftale, hvis man vil overføre pantsikrede aktiver til det nye selskab. Men det er kun den korte forklaring, for en rekonstruktion er langt mere kompliceret end som så,« siger Ole Borch.

I tilfældet med SAS vil det med andre ord kræve en aftale med kreditorerne at få overført fly, slots (afgangs- og landingsrettigheder) og andre aktiver til det nye selskab. Til gengæld kan SAS formentlig uden problemer overføre de leasede fly til det nye selskab på samme vilkår, som hidtil har været gældende.

»Det er langtfra blot en øvelse, der fjerner selskabets problemer i et snuptag. I USA har en af mine kolleger sagt om deres tilsvarende regler – Chapter 11 – at det svarer til, at der er gået ild i ens hår, som man forsøger at slukke med en hammer,« siger Ole Borch.

Trods de mange ubesvarede spørgsmål om en eventuel rekonstruktion af SAS tror senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, at det er udvejen for selskabet, hvis med-arbejderne afviser hovedpunkterne i ledelsens spareplan.

»Jeg tror ikke på, at ejerne vil lade SAS gå ukontrolleret konkurs. Det ville jo smadre det nordiske luftfartsmarked. Hvis forhandlingerne mellem fagforeningerne og ledelsen ikke fører til et brugbart resultat, vil man formentlig forsøge at etablere nyt selskab med nye overenskomster, der så vidt muligt prøver at tage over, hvor det »gamle SAS« slap,« siger Jacob Pedersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere