Del : SMS
Berlingske Business

SAS presses af Norwegian-plan

pix-luft2
SAS frygter for konsekvenserne, hvis Norwegian får lov til at rykke sin langdistanceforretning til Irland. Det skal give Norwegian ret til at flyve med asiatisk personale på ruterne mellem Europa og USA og Asien. En problematisk model, lyder det fra topchef i SAS.  Foto:

Norwegians plan om at flytte langdistanceforretningen til Irland udfordrer SAS' medarbejdemodel. Topchef i SAS vil have politikerne til at vågne op.

Artiklen fortsætter under annoncen

Norwegians planer om at flytte hele langdistanceforretningen til Irland og undgå høje skatter vil ramme SAS hårdt. Hvis det lykkedes Norwegian at få godkendt sine planer, vil der ikke kun komme gunstige finansielle vilkår. Selskabet vil også få tilladelse til at flyve frit fra norden til USA og Asien med lavtlønnede piloter og kabinepersonale.

Det vil give problemer for Skandinaviens største flyselskab. Det skriver Børsen.

Topchef i SAS Richard Gustafson finder det problematisk, fordi der ikke er andre faste europæiske flyselskaber, der kan hamle op med det. SAS kører efter en model, hvor det er skandinavisk personale, der får skandinaviske lønninger og betaler skandinavisk skat. 

»Hvis vores model nu forsvinder og bliver afløst af de kreative ansættelsesmodeller, som breder sig i Europa - og nu også på langdistancer, betyder det tab for hele samfundet i form af job, skatteindtægter og dårligere flybetjening af Skandinavien,« siger topchef i SAS til Børsen.

De seneste uger har hele luftfartsindustrien fulgt udviklingen tæt. Hvis Norwegian opnår den irske flylicens, er det første gang, at et europæisk baseret flyselskab får lov til at flyve med personale fra Asien på ruterne til og fra Europa.

Richard Gustafson forklare til Børsen, at det er tid til at få politikerne på banen.

»Det her handler om at rykke, inden det er for sent. Vi har tidligere set, hvad der er sket for visse brancher, hvis man vågner for sent. Det handler om at udvise rettidig omhu, som det for eksempel tidligere er sket med skibsfarten, hvor der blev etableret et internationalt skibsregister,« siger han til Børsen.

Norwegian flyver allerede med asiatisk personale fra Europa til USA og Asien på baggrund af en dispensation fra de norske arbejdsgiverregler. En dispensation der udløber om nogle måneder. Derfor kæmper Norwegian for at få en aftale på plads, så deres datterselskab kan blive registreret i Irland.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere