Berlingske Business
LIVE:  God weekend

SAS-personale: Vi har allerede ofret os

SASkabine2_Business
Kabinepersonalet i SAS mener, at de i forvejen har ydet store ofre, og alligevel bevaret kundernes tilfredshed med luftfartsselskabet. Foto:

Kabinepersonalet i SAS udtaler sig for første gang om mulighederne for en ny, storstilet spareplan: De ansatte har allerede ofret sig og samtidig bibeholdt kundetilfredsheden, lyder det.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lønnedgang på helt op til 25 procent og måske sågar en situation, hvor medarbejderne skal søge deres eget job med risiko for forringelser.

Som Berlingske Business i dag har beskrevet, så lurer endnu nedskæring i det skandinaviske flyselskab, og det er ikke mindst SAS' kabinepersonale, der står for skud.

Nu reagerer fagforeningen CAU for første gang på historien. Kabinepersonalet har allerede udvist loyalitet over for SAS ved at gå ned i løn og samtidig fastholde serviceniveauet.

pix-sas

"Under seneste overenskomst gav kabinepersonalet ledelsen en hel månedsløn pr. medarbejder i besparelser. Det skete, fordi personalet er yderst loyalt og naturligvis ønsker at bidrage til at holde SAS flyvende i mange år frem. Det er i ledelsens interesse, og det er i kabinepersonalet interesse," lyder det i en kommentar til Berlingske Business fra CAUs formand Henrik Parelius.

Personalet ser sig selv som garanten for, at kundetilfredsheden ikke er blevet mindre på trods af de mange besparelser, der allerede har ramt flyselskabet.

"Nu står personalet så over for en historisk spareplan med krav om massiv yderligere lønnedgang kombineret med øget produktivitet - og igen er vores indstilling, at vi gerne vil bidrage, hvor vi kan. Men vi føler behov for at påpege, at det kunderne efterspørger i luften, som kabinepersonalet skal levere; nemlig kvalitet, tryghed, service og kulturel identitetskraft, er under stigende pres i takt med, at kabinepersonalet kommer under pres. Mens kabinepersonalet har imødekommet ledelsens krav om besparelser gang på gang, har personalet også sikret, at kundetilfredsheden er i top - det skulle den gerne blive ved med at være, men det kræver, at den standard, som kunderne kender SAS for, kan opretholdes," lyder det fra Henrik Parelius.

sas

Den svenske journalist og forfatter til bogen "SAS - Kunsten at sænke et flyselskab" Richard Björnelid skriver på sin blog, hvordan det ifølge en central kilde skulle være ledelsens strategi at presse kabinepersonalet ved at gemme forhandlingerne med dem til sidst, da fagforeningen står stærkt.

"Planen er at tage ’operations’ sidst, det vil sige de kabineansatte, eftersom de anses at have det stærkeste fagforbund. Ledelsen vil kunne lægge pres på dem ved at vise, at de øvrige afdelinger allerede har været igennem dette," siger kilden ifølge Richard Björnelid.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen