Del : SMS
Berlingske Business

SAS’ overlevelsesplan giver kun et pusterum

sas
Trods krisen var der gang i svingdøren til SAS's hovedkontor i Kastrup hele søndagen. Selskabets fly afgik som planlagt - men som noget usædvanligt med helt fyldte brændstoftanke, så de kunne flyve hjem i tilfælde af konkurs uden at tanke yderligere. Foto:

Selv om SAS gennemfører sin omfattende spareplan, er man langtfra i mål. Det skandinaviske flyselskab vil fortsat være presset, vurderer luftfartsanalytikere.

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS-ledelsen og repræsentanter for selskabets mere end 5.000 piloter og kabineansatte forhandlede indtil sent i nat om selskabets fremtid. Omdrejningspunktet er en massiv spareplan – men selv om parterne når til enighed om planen, giver den kun SAS et pusterum. Forude venter flere udfordringer.

Det er meldingen fra flere luftfartsanalytikere, der vurderer, at spareplanen langtfra gør op med en række af SAS’ grundlæggende problemer.»Hvis de får besparelserne igennem, vil de fortsat være et presset selskab, men de kan måske få et par år med sorte tal på bundlinjen. Grundlæggende har SAS fortsat et omkostningsproblem. Selskabet har alt for store ikke-trafikrelaterede omkostninger,« siger luftfartsanalytiker Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier.Han vurderer, at SAS med spareplanen kun vil blive konkurrencedygtig i sammenligning sin største konkurrent, Norwegian, på selve flyvningen. Men SAS vil fortsat have langt større omkostninger til landbaserede ydelser som loungeområder, fast track og catering samt bonusprogrammet Eurobonus.SAS-ledelsen har meldt klart ud, at flyselskabets banker kræver et »ja« fra medarbejderne til den omfattende spareplan, hvis selskabet skal overleve. En plan, som vil medføre en lønnedgang på op til 15 procent, forringede pensionsvilkår og effektiviseringer for det flyvende personale.

Ingen vil købe SAS

Det vigtigste ved spareplanen er ifølge Sydbanks senioranalytiker, Jacob Pedersen, at SAS bliver mere strømlinet, mens medarbejderne bliver tvunget til at være mere fleksible. Både ledelse og medarbejdere må dog se frem til flere sparerunder i fremtiden.

»Selv hvis planen bliver gennemført, så er SAS og selskabets medarbejdere altså i en industri, hvor de er nødt til at acceptere, at tilpasninger vil ske løbende – også de kommende år. Det kan godt være, at det her bliver den sidste af de kæmpestore spareplaner, vi ser, men den vil blive fulgt af år med restrukturering af forretningen,« siger Jacob Pedersen.I sidste uge forklarede den svenske markedsminister, Peter Norman, til avisen Dagens Industri, at de nordiske regeringer uden held har arbejdet på at finde købere til SAS i halvandet år. »Et stort antal interessenter er blevet kontaktet, men konklusionen er, at der i øjeblikket ikke findes nogen aktør, som er villig til at købe selskabet. Den udvej er ikke mulig,« sagde han.

Skandinavisk lavpris

Jacob Pedersen fra Sydbank vurderer, at de oplagte købere til SAS vil være et af de store europæiske selskaber med Lufthansa som klar favorit, hvis det skulle blive aktuelt. Men udfordringen er, at de store netværksselskaber i forvejen har rigeligt at se til for tiden.

»Både Lufthansa og Air France-KLM er i gang med omfattende effektiviseringsprogrammer. Finnair er i gang med at finde besparelser, og British Airways har nok at gøre med at integrere Iberia i sin organisation. Så de her selskaber har hverken organisatorisk eller ledelsesmæssigt overskud til at kaste sig ud i et køb af SAS,« siger Jacob Pedersen.For at Sas kan komme ud af problemerne med høje omkostninger mener luftfartsanalytiker Lars Heindorff, at selskabet er nødt til at starte sit eget lavprisselskab.»Jeg mener, at SAS bør starte deres eget lavprisselskab. Ellers kan man ikke komme ud over de grundlæggende omkostningsstrukturer, der gør det svært at konkurrere på de korte ruter. Det har man som bekendt tidligere forsøgt med Snowflake i 2003 og 2004, men man bør gå længere ad den vej og acceptere, at det tager markedsandele fra moderselskabet,« siger han.Ved redaktionens afslutning forelå endnu ikke et endeligt resultat af forhandlingerne mellem SAS-ledelsen, piloter og kabinepersonale.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere