Del : SMS
Berlingske Business

SAS kritiseres for flydende olietillæg

SAS
SAS fly Airbus 340 til service fotograferet i Københavns Lufthavn søndag den 25. oktober 2015. Foto:

Flyselskabet SAS tjener styrtende på sit olietillæg. Et tillæg der blev pålagt kunderne 2008 da olieprisen var høj. Nu er prisen lav, og samtidig betaler to rejsende på samme flyafgang vidt forskelligt tillæg.

Artiklen fortsætter under annoncen

I 2008 indførte SAS et ekstra pristillæg til deres kunder, for at dække omkostningerne fra den, dengang, dyre olie. I dag er olieprisen faldet markant, men det har ikke fået flyselskabet til at rulle tillægget tilbage.

Samtidig har selskabet svært ved at forklare, hvorfor to kunder på samme afgang betaler to vidt forskellige olietillæg.

Det skriver Børsen, der har gennemgået oliepristillægget på en række SAS-afgange.

SAS

Gennemgangen viser, at olietillægget varierer markant efter om du flyver til Paris, Bruxelles eller Milano og samtidig viser det sig, at tidspunktet du bestiller på samt om du flyver på businessclass har betydning for olietillæggets størrelse.

Selv siger SAS, at deres kunder har fokus på den samlede pris på flybilletten og derfor ikke går op i olietillæggets størrelse, men Per Markussen, der er direktør i BCD Travel er uenig.

»Det virker da helt meningsløst. Omkostningen er da den samme(olieomkostningen red.), ligegyldigt hvilket sæde, du sidder på. Det kræver jo ikke mere brændstof at sidde på økonomi- eller businessclass,« siger Per Markussen.

SAS

I 2015 indbragte olietillægget for en tredjedel af SAS’ overskud på 7667 millioner kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere