Del : SMS
Berlingske Business

SAS kræver Ryanair undersøgt for afgiftsfusk

SPAIN-AVIATION-RYANAIR
Ryanairs Michael O'Leary Foto:

Har det irske lavprisselskab Ryanair bevidst betalt for lave afgifter for overflyvning og landings-tilladelser og dermed tørret millionregningen af på konkurrenterne?

Artiklen fortsætter under annoncen

Europas største lavprisselskab og en af SAS’ ærkerivaler, irske Ryanair, er på vej til at flyve ind i et økonomisk stormvejr, der kan ende med at koste selskabet store millionbøder. Stormvejret er blandt andet udløst af en klage over Ryanair fra det skandinaviske luftfartsselskab SAS.

SAS tog i starten af november sidste år det drastiske skridt at gå til de skandinaviske luftfartsmyndigheder med en formel klage over, at Ryanair tilsyneladende betaler for lave afgifter. SAS’ anklage går på, at Ryanair bevidst oplyser for lav startvægt på sine fly til den europæiske flymyndighed Eurocontrol. Da overflyvnings- og landingsafgifter beregnes ud fra fløjne kilometer og flyets startvægt, vil en lav startvægt føre til lavere afgifter.»Efter at det er kommet til vores kendskab, at Ryanair tilsyneladende har indberettet for lav vægt til Eurocontrol for selskabets flyvninger, har vi bedt de relevante myndigheder, herunder Trafikstyrelsen, om at gå ind i sagen. Vi finder det selvfølgelig ikke rimeligt, hvis Ryanair omgår reglerne og slipper billigere, mens vi og andre luftfartselskaber, der følger reglerne, skal betale regningen,« siger Lars Andersen, direktør for Public Affairs i SAS.SAS står ikke alene med sin anklage mod Ryanair. Ifølge interne dokumenter, som SAS og de skandinaviske luftfartsmyndigheder har udvekslet, og som Berlingske Business har fået indsigt i, har også den franske luftfartsgigant Air France anklaget Ryanair for manipulation med vægtangivelserne.Også i Tyskland er sagen på vej til domstolene. Den tyske myndighed med ansvar for flyveledelse, Deutsche Flugsicherung, har kort før jul nedsat et hold af advokater, der skal kigge på Ryanairs mulige afgiftsunddragelse.Ifølge den tyske avis »Die Welt« kan Ryan-airs afgiftsunddragelse årligt have beløbet sig til små 400 mio. kroner i Europa.Ryanair afviser enhver beskyldning om, at selskabet har forbrudt sig mod gældende regler.»Ryanair har en politik om ikke at kommentere rygter eller spekulationer. Men Ryanairs Boeing 737-flåde opererer i fuld overensstemmelse med Boeing-fabrikkernes »flex-weight«-program, hvilket er certificeret og godkendt af de irske luftfartsmyndigheder, IAA,« siger Stephen Mcnamara, talsmand for Ryanair.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere