Del : SMS
Berlingske Business

SAS ikke alene om at flyve i modvind

pix-sas
Foto:

En lang række af Europas gamle, hæderkronede flyselskaber kæmper med at gøre deres forretninger profitable.

Artiklen fortsætter under annoncen
SAS er ikke alene om at kæmpe for at få overskud på bundlinjen. Samlet set står flyselskaberne i kriseramte Europa til at komme ud af 2012 med et underskud på 1,2 milliarder dollar - eller 6,9 milliarder kroner. Det viser senest reviderede analyse fra den internationale luftfartsorganisation IATA.

Det samlede underskud dækker over alt fra overskudsgivende lavprisselskaber som norske Norwegian til overlevelsestruede "gamle" selskaber som det fællesskandinaviske SAS, der tirsdag måtte meddele, at det vil sælge ud for tre milliarder kroner og spare sig til yderligere tre milliarder.

Analysen fra IATA viser, at der stadig er en "moderat" vækst i antallet af passagerer i Europa, men mange selskaber formår ikke at forvandle væksten til profit. Krisen sender antallet af business-class-passagerer ned, og det er dem, som selskaber som blandt andet SAS, Lufthansa og Air France-KLM traditionelt har lænet sig op ad, når det handlede om at få overskuddet i hus.

pic-rickard

Ifølge IATAs opgørelse kan man blandt andet se udviklingen folde sig ud på de vigtige transatlantiske ruter, hvor antallet af business- og førsteklassesrejsende i år vil ligge anslået 2,4 procent under niveauet sidste år. Af samme årsag er det stort set alle de gamle selskabers navne, der bliver nævnt, når det kommer til selskabstrimninger og spareplaner - SAS er dog blandt de hårdest ramte, og det er med til at skabe usikkerhed om selskabets fremtidsmuligheder.

Organisationen er traditionelt fortaler for mindre regulering, færre skatter og afskaffelse af indirekte statsstøtte. Og det har IATAs topchef, Tony Tyler, ikke ændret på.

"Flyforbindelser skaber vækst i begge ender. Det er derfor, det er vigtigt for regeringer at sørge for, at der ikke er forhindringer for flyselskaberne kan operere. Desværre er der i mange dele af verden op ad bakke at skulle kæmpe med høje skatter, byrdefuld regulering og manglende infrastruktur. Alt dette dæmper luftfartens vækst til skade for verdensøkonomien," siger Tony Tyler i en kommentar til analysen, der blev offentliggjort i begyndelsen af oktober.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere