Del : SMS
Berlingske Business

SAS havde rekordhøjt brændstoftillæg trods olieprisfald

SWEDEN-TRANSPORT/
Selv om olieprisen faldt markant allerede fra midten af 2014, holdt SAS i lang tid fast i et rekordt højt brændstoftillæg. Først i november 2015 fik kunderne lov til også at få glæde af olieprisfaldet. Foto:

Olieprisen styrtdykkede mens SAS fastholdt et rekordhøjt brændstoftillæg.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Selv om olieprisen faldt markant allerede fra midten af 2014, holdt SAS i lang tid fast i et rekordt højt brændstoftillæg. Først i november 2015 fik kunderne lov til også at få glæde af olieprisfaldet. Det skriver branchemediet check-in.dk.

Ifølge mediet blev tillægget indført i april 2012, da en tønde nordsøolie kostede 122,6 dollar. Men allerede fra midten af 2014 begyndte den at falde. Et år efter kostede den 63,8 dollar, og da SAS sænkede tillægget 2. november 2015 var den nede i 48,8 dollar.

Ifølge check-in kostede et ton flybrændstof 1080 dollar, da SAS indførte tillægget, men var faldet til 450 dollar, før SAS valgte at sænke det.

SAS fly lander i Kastrup lufthavn.

Prisændringen af tillægget kom dagen efter, at SAS lukkede bøgerne for regnskabsåret 2014/15.

- SAS sikrer løbende, at indtægterne fra vores brændstoftillæg står rimeligt i forhold til vores omkostninger til brændstof over tid.

- Som vi ser vores faktiske omkostninger, omfatter det også virkningerne af ændringer i valutakursen mellem amerikanske dollar og svenske kroner, og at vi ligesom andre flyselskaber afdækker både valuta- og brændstofpriser, skriver leder af SAS Revenue Management Tobias Jönsson i et svar til check-in.

SAS tjener ifølge check-ins udregninger ganske pæne summer på sit brændstoftillæg. Ifølge mediet minimum fem milliarder kroner årligt.

SAS flyver sorte tal hjem i stærkt andet kvartal Ryanair taber

I finansåret 2015 havde SAS nemlig 26,9 millioner passagerer på sine ruteflyvninger, der alle har betalt mellem 186 og 1056 kroner i brændstoftillæg.

2. november 2015 blev tillæggene sænket til 1010 kroner for interkontinentale ruter, et fald på 4,4 procent, mens tillæggene på europæiske ruter faldt små 10 procent.

I mellemtiden har ærkerivalen Norwegian helt fjernet brændstoftillægget på alle ruter, der ikke går over Atlanten.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere