Del : SMS
Berlingske Business

SAS forandret efter nærdødsoplevelse

SAShistorie_Business
Scandinavian Airlines System blev født under opbygningen af de skandinaviske velfærdsstater, og drømmene og ambitionerne var store. Foto:

SAS bliver aldrig det samme selskab igen efter den skæbneuge, som selskabet netop har været igennem, vurderer branchesitet Check-in.

Artiklen fortsætter under annoncen

- SAS har i den forgangne uge været udsat for noget, der minder om en nærdødsoplevelse som følge af det pres, som banker og hovedaktionærer via bestyrelse og ledelse satte ind over for piloterne og kabinepersonalet i det skandinaviske flyselskab, skriver Check-in.

Siden etableringen i 1946 har SAS været hele Skandinaviens flyselskab, og imagemæssigt har selskabet altid været overlegent i forhold til mange andre virksomheder i skandinavisk erhvervsliv. Netop derfor var udsigten til en SAS-konkurs så uvirkelig, at de fleste ikke har haft fantasi til at forestille sig, at det kunne være så galt fat, som det reelt var.

Se billederne: Drømmene var store i SAS

Det voldsomme pres på piloter og kabinepersonale har nemlig påvirket alle interessenter omkring SAS. Både kunder, leverandører og banker.

- Når SAS får opgjort omfanget af de skader, som selskabet er blevet påført i den forløbne uge, vil der uden tvivl på kort sigt være tale om betydelige påvirkninger af såvel likviditet, omsætning og image. Og ikke mindst forholdet mellem ledelse og medarbejdere, som de benhårde forhandlinger et eller andet sted har tæret ganske voldsomt på, skriver Check-in, der dermed konstaterer, at flyselskabet står over for et større "oprydningsarbejde", hvor SAS skal forsøge at genskabe tilliden i markedet efter at have været ubarmhjertigt eksponeret som et direkte konkurstruet flyselskab.

Derfor mener flere iagttagere, at SAS for endegyldigt vil være forandret efter at have mistet sin imagemæssige uskyld efter hele 66 års drift.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere