Del : SMS
Berlingske Business

SAS' flyvelicens kan komme i fare

SAS_licens_Business
Uden en ny aftale med bankerne om forlængelse af kreditter lever SAS formelt set ikke op til kravene for at beholde sin licens som luftfartsselskab. Foto:

Uden en aftale med medarbejderne opfylder SAS ikke EUs krav til luftfartsselskaber.

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS' flyvelicens kan komme i fare

Uden en aftale med medarbejderne opfylder SAS ikke EUs krav til luftfartsselskaber.

Hvis det i denne weekend ikke lykkes for SAS at lande en aftale med medarbejderne, som kan bane vej for en fornyet låneaftale med bankerne og de tre største aktionærer, kan selskabet ikke leve op til EU-reglerne for at beholde licensen til at drive luftfartsselskab. Det skriver branche-sitet check-in.dk.

Besparelserne er påkrævede, fordi SAS uden en forlængelse af kreditterne kun har omkring to milliarder kroner i kassen, og det rækker ifølge SAS selv kun til at holde flyene på vingerne i to-tre måneder. Ifølge EUs regler for lufttrafiktjenester skal et selskab kunne opfylde sine forpligtelser 12 måneder frem i tiden.

Står det ikke klart, at selskabet kan det, "iværksætter den kompetente licensudstedende myndighed, der har udstedt licens til luftfartsselskabet, omgående en grundig vurdering af den finansielle situation,” hedder det i en EU-forordning. Myndighederne kan ifølge check-in.dk inddrage licensen eller give en midlertidig tilladelse.

Den danske Trafikstyrelse har imidlertid siden maj mest læst aviser og kvartalsregnskaber for at holde øje med udviklingen i SAS:

"Trafikstyrelsen har siden maj fulgt med i og overvåget SAS’ økonomi med henblik på at sikre, at SAS fortsat lever op til kravene i EU-forordning 1008/2008. Overvågningen består bl.a. af gennemgang af løbende regnskaber fra SAS samt presseomtale af selskabet i diverse medier,” skriver vicedirektør Keld Ludvigsen fra Trafikstyrelsen i et skriftligt svar til check-in.dk.

SAS bekræfter ifølge check-in.dk, at man ikke i forbindelse med den akutte krise har fået nogen henvendelser fra luftfartsmyndighederne.

Sydbanks SAS-analytiker Jacob Pedersen sagde torsdag til Berlingske Business, at krisen i SAS er langt være, end han hidtil har regnet med, efter han havde haft lejlighed til at snakke direkte med ledelsen i flyselskabet. Han tror ikke på en konkurs i løbet af få dage, hvis det ikke lykkes at lande en aftale, men tiden er under alle omstændigheder knap:

"Som det ser ud nu, så er det et spørgsmål om få måneder snarere end de seks til otte måneder, jeg regnede med. SAS har ikke længere tid til plan B," sagde Jacob Pedersen torsdag til Berlingske Business.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere