Berlingske Business
LIVE
08:50 Mærsk sælger olie- og gasdivision til Total

SAS ejer kun 30 fly ud af en samlet flåde på 158

SAS fløj 2, 4 millioner passagerer i april, en stigning på 2,
SAS. Arkivfoto. Foto:

For at frigøre kapital har SAS gennem en årrække blandt andet solgt fly for siden at lease dem tilbage igen, og status i dag er, at luftfartsselskabet ejer 30 fly ud af en aktiv flåde på 158.

Det skriver branchemediet Check-in.dk.

Mens 30 af de 158 fly altså stadig er ejede af SAS, så er 93 leaset. Herudover bliver samlet 35 fly drevet af fire forskellige eksterne produktionsselskaber, skriver Check-in.dk.

- Vi forsøger altid at opnå de meste fordelagtige finansieringsløsninger.

- De seneste år har leasingmarkedet været meget fordelagtigt, hvilket medførte, at vi for eksempel i forbindelse med finansieringen af de første A320neo valgte at lease flyene, forklarer Björn Tilbell, der er chef for investor relations hos SAS, over for branchemediet.

SAS fløj 2, 4 millioner passagerer i april, en stigning på 2,

Ifølge årsrapporten for 2012 havde SAS på det tidspunkt en flåde på 204 fly, hvoraf 97 var ejet af SAS, mens de resterende 107 var leaset.

At det er lykkedes for SAS at reducere antallet af ejede fly fra 97 til 30 skyldes flere forhold. Blandt andet skriver Check-in.dk, at det norske regionale flyselskab Widerøe er blevet solgt, og SAS alene derigennem ejede 32 Bombardier-fly.

Herudover er 21 ældre MD80-fly taget ud af flåden, hvor SAS selv ejede 13 af disse. Endelig har salget af Cimber til irske Cityjet betydet, at 11 ejede Bombardier-fly er blevet frasolgt samtidig med transaktionen.

19BUSGeneralforsamling-i-Ci.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen