Del : SMS

SAS-chef: Om tre år er vi på niveau med Norwegian

pix-sture stölen
Sture Stölen er direktør for Investor Relations i SAS.

Det skandinaviske flyselskab skyder igen i ordkrigen med rivalen Norwegian - i 2015 er vi på niveau, siger direktør Sture Stölen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Med aftalen med de ansatte om omkostningsreduktioner har SAS sat kursen mod en fremtid, hvor det begynder at kunne konkurrere med rivalen Norwegian på enhedsomkostningerne.

At lønomkostningerne frem over bliver lavere er dog ikke ensbetydende med, at SAS fra årsskiftet kan matche det norske lavprisselskab. Men det vil være situationen om tre år, siger det skandinaviske flyselskabs direktør for investor relations Sture Stölen ifølge det svenske netmedie svd.se.

"Vores vurdering er, at hvis man sammenligner en flyvning vinge til vinge (sammenlignelige flytyper på samme ruter, red.), så kommer vi til at ligge på niveau med Norwegian om to-tre år, siger Sture Stölen ifølge mediet.

Dermed skyder SAS-chefen igen i den ordkrig, der har raset mellem de to rivaler de seneste uger. En krig, der begyndte da Norwegian-chefen Bjørn Kjos i svenske medier udtalte, at selv hvis SAS satte sine lønudgifter ned til nul kroner, så ville det ikke kunne konkurrere mod Norwegian.

Hele diskussionen handler om det, man i branchen kalder CASK - hvilket er et tal, der indikerer omkostninger pr. sædekilometer. Seneste regnskab fra SAS viste en CASK på 82 øre, men det vurderer SAS-direktøren vil ændre sig markant, når spareplanen 4Excellence NG er gennemført.

Han bruger et eksempel med en Boeing 737-800 på ruten mellem Oslo og Amsterdam som eksempel.

"Ifølge de analyser, vi har set på, så kommer Norwegian til at ligge på en CASK på mellem 54 og 62 øre. Med det program, vi nu har sat i søen, kommer SAS til at ligge på 54 øre," siger Sture Stölen ifølge svd.se, der dog i samme åndedrag erkender, at hvis man medregner den ekstraservice, SAS leverer i form af måltider, lufthavnslounges med mere., så ender dette nøgletal på 60 øre.

Når det kommer til Bjørn Kjos' postulater om, at selv uden lønudgifter, så fører Norwegian kapløbet, så ryster SAS' IR-chef blot på hovedet.

"Det stemmer ikke. Vi har en lønomkostning på 12 milliarder kroner om året, og fjerner man denne, så lander vi på 35 procent under Norwegians niveau, hvis man måler det vinge mod vinge," siger han.

På trods af, at SAS nu svarer på Norwegians spydigheder, skal man dog ikke lade sig forblænde. Der er stor forskel på de to selskaber, og det gør, at nordmændene alt andet lige har bedre forudsætninger for at være det, det er: Nemlig et lavprisselskab, der flyver direkte til et begrænset antal destinationer og med passagerer, der sætter lav pris højest.

Sådan er det ikke med SAS. Det gamle hæderkronede fællesskandinaviske flyselskab er i høj grad vendt mod erhvervsrejsende, der netop vælger SAS, da det har et finmasket rutenet og attraktive landings-slots i de store lufthavne i Europa.

På ét punkt er der dog en konkurrenceparameter, hvor Norwegian for alvor kan stikke af fra SAS. Når det kommer til flyflåden er Norwegian begunstiget med, at de kun flyver med én flytype, og at den gennemsnitligt er af nyere dato end SAS'. I tider, hvor den høje brændstofpris udgør en stor del af omkostningerne, sender det nordmændene foran SAS, da Norwegians fly simpelthen er mere brændstofbesparende.

Det vil ikke ændre sig lige nu og her. Mens Norwegian har lagt ordre på mere end 200 topmoderne fly, så halter SAS stadig bagefter på det punkt. Og selv om SAS en af de nærmeste dage pludselig skulle bestemme sig for at skifte alle fly ud, så vil det stadig være på baghjul af Norwegian - da nordmændene alt andet lige vil få leveret sine nye fly lang tid før SAS.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere