Del : SMS

SAS bruger 100 millioner på fagforeninger

pix-fly
SAS' udgifter til fagforeningerne er gået i gennem loftet i kriseårene. Foto:

Der bliver brændt enorme summer på fagforeningsarbejde i SAS. Jeg tvivler på, at andre virksomheder i Norden har lignende udgifter, siger tidligere chef.

Artiklen fortsætter under annoncen
Over 100 millioner kroner om året. Det er angiveligt, hvad det koster SAS at samarbejde med sine 35 fagforeninger, skriver den norske netavis Dn.no.

Beløbet kan endda vise sig at være konservativt sat. Avisen er kommet frem til det ved at tage udgangspunkt i SAS' koncernregnskab fra 2007, hvor selskabets ledelse estimerede, at frikøb, hyring af vikarer, overtidsbetaling med mere i forbindelse med tillidsrepræsentanternes arbejde det år kostede det skandinaviske flyselskab 127 millioner svenske kroner.

Kilder siger til avisen, at det tal vil blive endnu højere i indeværende år. De seneste år skulle alene udgifterne til piloternes tillidsmandsarbejde være løbet op på 120 millioner kroner, skriver Dn.no.

De ansatte erkender, at der de seneste år er gået meget tid med fagforeningsarbejde - men det ikke uden årsag.

"Det har været en undtagelsestilstand. Vi har jo mere eller mindre været i kontinuerlige kriseforhandlinger med SAS siden 2008, hvor vi blev indkaldt til ekstraordinære forhandlinger," siger de norske kabineansattes chefforhandler Elisabeth Goffeng ifølge avisen.

Avisen skriver, den har talt med flere tidligere SAS-chefer, men ingen ønsker dog at stå frem ved navn i forbindelse med sagen. Det lader dog til, at der er konsensus om, at udgifterne til fagforeningsarbejde bliver betragtet som helt ude af proportioner.

"Jeg tvivler på, at andre virksomheder i Norden har lignende udgifter til fagforeninger," siger en tidligere chef i SAS ifølge avisen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere