Berlingske Business
LIVE
10:25 Tidligere Uber-direktør føler sig udsat for personligt angreb

SAS-bossen skal slagte flere hellige køer

sas

SAS flager ud til Irland. Vi lader den lige stå et øjeblik. Uanset hvor oplagt det kan synes, at SAS gør som konkurrenterne i den prispressede luftfarts­industri, er det på ingen måde oplagt i SAS.

For få år siden ville det faktisk have været utænkeligt, at en ledelse i det gamle, hæderkronede luftfartsselskab med de tre skandinaviske stater som hovedejere turde bare tænke tanken. Men nu ikke bare tænkes tanken, den føres også ud i livet. SAS-boss Rickard Gustafson tromler således igennem med endnu en effektiviseringsplan.

Det sker bemærkelsesværdigt nok uden de helt store sværdslag med piloter og kabinepersonale, som i historiens løb ellers har taget mange voldsomme konflikter med ledelsen af det gamle luftfartsselskab.

Udflagningen til Irland og de perspektiver, den rummer, understreger, hvor langt Rickard Gustafson er nået i SAS.

Gustafson kom til SAS i 2011 fra en stilling som topchef i Codan. Han lancerede som noget af det første en spareplan, der skulle hente besparelser for fem mia. kr. Her tog han første store holmgang med piloter og kabinepersonale, hvor han viste sig som en uhørt hård forhandler. De traditionelt meget stærke fagforeninger måtte i stort omfang give sig.

Siden fulgte spareplan på spareplan, som hver især skulle give omkostningsbesparelser for milliarder af kroner til pressede SAS. Gustafson er med sin kompromisløse stil lykkedes med at stække fagforeningerne og taget krudtet ud af det ellers tidligere så effektfulde strejkevåben, så det ikke længere virker videre truende for SAS-ledelsen.

Derudover har tiden nok også arbejdet for Gustafson. For piloter og kabinepersonale kan også godt se, at hvis de ikke giver sig på gamle kardinalpunkter, kan SAS ikke overleve i konkurrencen med lavprisselskaberne, og så har de ikke længere nogen arbejdsplads.

Gustafson har slået et utal af hellige køer ned i SAS med den aktuelle udflagning til Irland som den formentlig mest opsigtsvækkende.

Han har taget kampe med fagforeningerne, som ingen af hans forgængere har kunnet lykkes med at vinde, måske ikke engang har turdet starte. Hans resultater i SAS er da også så opsigtsvækkende, at han på rygtebørsen løbende sendes til topposter i andre store selskaber som Ericsson og senest banken SEB.

Betyder det så, at krisen i SAS er afblæst?

Nej. Langtfra. Trods utallige spareplaner tjener SAS stadig under fem pct. på driften. Der skal langt flere effektiviseringstiltag til, og det bliver ikke sidste gang, at de ansatte i SAS må sluge en bitter pille.

For virkeligheden venter ikke på SAS. Selv om SAS-bossen svinger sparekniven over de hellige køer, gør ærkerivaler som Norwegian og Ryanair det samme for at kunne tjene penge i en industri under et hårdt prispres. Her skal SAS følge med, hvis selskabet vil forblive på vingerne.

Jesper Kongskov er virksomhedsredaktør på Berlingske Business

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen