Del : SMS

SAS-analytiker: Troværdigt skræmmebillede

SASfly4_Business
SAS er fortsat på vingerne, men ledelsen har allerede instrueret personalet om at fylde flyene op og tage kontanter med, hvis flyvningerne bliver afbrudt. Foto:

Det er ikke kun forhandlingstaktik, når SAS beder kaptajnerne tanke flyene fuldt op og beder det øvrige personale tage kontanter med på arbejde i tilfælde af konkurs.

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS overdriver ikke, når ledelsen i dag har udsendt klare antydninger af, at luftfartsselskabet så tidligt som i morgen kan få afbrudt flyvningerne. Sådan lyder vurderingen fra en af de aktieanalytikere, der følger SAS tæt.

Luftkaptajnerne er blevet instrueret i at fylde brændstoftanken helt op på flyene, inden de går i luften, hvis det i en akut krisesituation bliver nødvendigt at kalde alle fly hjem på skandinavisk jord. Piloter og stewardesser er endda blevet opfordret til at tage penge med på arbejde, hvis flyene skulle strande i fremmede lufthavne.

Og der er god grund til at tage skræmmebilledet alvorligt, mener Sydbanks analytiker Jacob Pedersen.

"Det vil være direkte uansvarlig ledelse at gå ud og forsøge at fremmane en situation, uden at det er virkelighed," siger Jacob Pedersen til epn.dk.

Det er åbenlyst, at det meget alvorlige billede, som ledelsen tegner af SAS' muligheder for at overleve, hvis medarbejderne ikke siger ja til spareplanen på i alt 2,6 milliarder kroner, lægger et meget stort pres på medarbejdernes forhandlere.

Men ifølge Jacob Pedersen overdriver ledelsen ikke - det ser virkelig skidt ud for luftfartsselskabet - og for et transportselskab kan bare debatten om krisen være fatal: I modsætning til mange andre brancher betaler man på forhånd for en ydelse, som der bliver rejst tvivl om, om man nogensinde får.

Da spareplanen blev fremlagt af koncernchef Rickard Gustafson i mandags, opfattede de fleste situationen sådan, at kreditten i bankerne under alle omstændigheder rakte frem til næste sommer. Men torsdag rettede netop Jacob Pedersen fra Sydbank sin opfattelse af, hvor akut krisen er: Uden en aftale med de ansatte om besparelser, lukker bankerne for lånene, og så er der kun kontanterne i kassen at holde flyene på vingerne for.

"Jeg havde regnet med, at selskabets nuværende kreditter ville blive videreført. Men billedet er nu, at der ved udgangen af september kun var 2,4 milliarder svenske kroner tilbage i kassen. Og det er ikke meget at drive flyselskab for," sagde Jacob Pedersen til Berlingske Business.

Og mens krisestemningen formidles ivrigt af medierne, lægger færre kunder nye penge i kassen.

Bestyrelsens deadline for forhandlingerne er søndag aften, og den tidsplan bekræfter pressechefen i SAS igen søndag eftermiddag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere