Del : SMS
Berlingske Business

SAS-aktien straffes trods overskud

Danmarks Nationalbank sælger SAS-aktier
Foto:

Efter seks års tørke kan SAS endelig fremvise et plus på bundlinjen, men det er ikke stort nok, og udsigterne er ganske usikre. SAS-aktien åbner tre procent lavere.

Artiklen fortsætter under annoncen
Aktiemarkedet er nådesløst. Det må SAS sande torsdag morgen, hvor aktien falder tre procent til kurs 14,60 fra børsmarkedets åbning.

SAS kunne for regnskabsåret 2012/13 ellers fremvise det første overskud i seks år. Men overskuddet var mindre end ventet i markedet, og nok så vigtigt, så er SAS' udmeldinger om fremtiden ganske dystre.

Der er således stor usikkerhed om det kommende år, hvor SAS ikke tør sætte tal på sine forventninger, og de finansielle mål - ikke mindst om en overskudsgrad på otte procent - må udskydes. De kan nu først nås i regnskabsåret 2015/16 mod tidligere ventet 2014/15.

SAS' bundlinje landede i regnskabsåret, der løber fra november til oktober, på 179 millioner svenske kroner, mens der i markedet ifølge estimater indsamlet af SME Direkt for Ritzau FInans var ventet et overskud på 366 millioner svenske kroner.

Overskuddet må siges at være marginalt for et selskab på SAS' størrelse, der omsætter for 42,2 milliarder svenske kroner på et år. 
 
Omregnet til danske kroner svarer overskuddet til 155 millioner kroner.

Overskudsgraden - målt på driftsindtjeningen i forhold til omsætningen - landede i regnskabsåret 2012/13 på 3,3 procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere