Del : SMS
Berlingske Business

Salget af elbiler svigter

elbiler
Foto:

Danskerne står langt fra i kø for at få fingrene i en afgiftsfri elbil.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

I årets første syv måneder er der blot solgt 280 elbiler trods forventninger om et 2012-salg på op mod 5.000. Til gengæld er der solgt knap 101.000 nye diesel- og benzindrevne personbiler, viser tal fra bilbranchen.

Det ringe salg får dog ikke regeringen til at vende elbilerne ryggen. Tværtimod vil man med den nye skattereform lade landets 565.000 ejere af dieselbiler betale ekstra 730 mio. kr. om året ved at gøre det dyrere at eje dieselbiler. Pengene skal sende flere elbiler ud på vejene.

»Regeringen ønsker at øge udbredelsen af elbiler. Derfor forlænges afgiftsfritagelsen for elbiler frem til og med 2015,« lyder forklaringen på regningen, der i gennemsnit løber op i ca. 1.300 kr. om året for en dieselbil.



Forenede Danske Motorejere (FDM) kalder det tåbeligt, at regeringen vil straffe bilejere, der mindsker CO2-udledningen, for at understøtte et skrantende salg af elbiler.

»Afgiften modarbejder hele klimaproblematikken. Og selv om man pakker afgiften ind i grønt papir, er det tydeligt, at det ikke handler om miljø, men om at få penge i kassen,« siger Torben Kudsk, chefkonsulent i FDM, til Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere