Del : SMS
Berlingske Business

Såret Mærsk-gigant undersøges af dykkere

EmmaMaersk3_Business
Vandet fossede ind gennem en beskadiget sidebordspropel, så "Emma Mærsk" mistede kraften på hovedmotoren og måtte lade slæbe i havn ud for Suez-kanalen. Arkivbilledet her er taget i en anden havn. Foto:

"Emma Mærsk" må ligge stille, mens dykkere og andre teknikere tjekker skibet for at klarlægge årsagen til havariet i Suez-kanalen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et af verdens største containerskibe minder mest af alt om en strandet hval, efter det fik motorskade på vej fra Middelhavet sydover ind i Suez-kanalen:

"Emma Mærsk" må blive ved kaj, indtil eksperter er kommet nærmere årsagen til, at der fredag klokken 22 pludselig kom vand ind i maskinrummet, så giganten mistede motorkraften. Ude af stand til at manøvrere med skibet valgte kaptajnen at kontakte myndighederne, hvorefter slæbebåde bragte skibet ind til Port Said ved ettiden natten til lørdag.

EmmaMaersk2_Business

Maersk Line rekvirerer nu dykkere, der skal bistå med at klarlægge, hvordan vandet er kommet ind, og hvor store skaderne er. Det oplyser pressechef Michael Storgaard fra A.P. Møller - Mærsk til Berlingske Business.

"Lad mig slå fast: Nej, det var ikke i fare for at synke," siger Michael Storgaard.

Den egyptiske avis Ahram Online skrev ellers lørdag morgen, at en ikke-navngivet person fra kanalmyndighederne mente, at skibet havde været i fare for at gå ned.

"Skibet ligger til kaj, det er ganske stabilt, og besætningen har ikke været i fare," siger Mærsk-pressechefen.

Der er omtrent 25 besætningsmedlemmer ombord på skibe af denne størrelse, og Michael Storgaard bekræfter, at der også er danskere ombord. Alle får nu tilbudt psykologhjælp.

Lasten bliver losset i Suez Canal Container Terminal og bragt frem til modtagerne med andre skibe. Maersk Line har ifølge pressechefen til stadighed planer for, hvordan man skal forholde sig, hvis containere skal omdirigeres, for eksempel hvis det ikke er muligt at benytte havne på grund af strejker eller andre ydre omstændigheder.

EmmaMaersk_Business

Det er ikke billigt at tage et af verdens største containerskibe ud af drift, men A.P. Møller - Mærsk tør ikke gætte på, hvad det kommer til at koste, eller hvor længe "Emma Mærsk" er ukampdygtig.

"Forhåbentlig er vi meget klogere i løbet af næste uge. Det er klart, at der er nogle omkostninger ved det, men nu var det på vej mod Asien, og så har skibene typisk færre containere ombord, og typisk har lasten mindre værdi på vej østover," siger pressechef Michael Storgaard fra Mærsk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere