Del : SMS
Berlingske Business

Så omfattende er amerikansk havnestrejke

pix-havnestrejke
Strejkende medarbejdere på havnen i Long Beach, Californien, som blandt andet også omfatter 67 A.P. Møller - Mærsk ansatte.(Arkivfoto) Foto:

De strejkende havnearbejdere i Los Angeles og Long Beach koster ikke alene havnene én milliard dollar om dagen, de truer også julehandlen i Californien og rammer tusindvis af andre arbejdere på lønningsposen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den nu ugelange havnestrejke i Los Angeles og Long Beach koster havnene én milliard dollar om dagen, men det er ikke bare arbejdsgiverne, som medarbejderne i havnene rammer på pengepungen.

Bare få uger før jul står tusindvis af arbejdere som for eksempel lastbilchauffører uden lønninger, fordi de er betalt per opgave og dermed uafhængige. Derfor kan de, i modsætning til de strejkende arbejdere, ikke regne med støtte fra fagforeninger, skriver Bloomberg.

Det er anslået, at omkring 316.000 arbejdspladser, eller omkring én ud af 20 job i regionen er bundet til havnen og det arbejde, der skal udføres, når der kommer skibe med last ind. Det har nu konsekvenser for næsten 8.000 chauffører, der for tiden rammes af arbejdsnedlæggelsen og står uden arbejde.

”Du har hele hære af mennesker, som arbejder i disse lagre, hvis lønsedler er direkte forbundet til, hvad der sker på havnen,” siger Jock O’Connell, der er international handelsrådgiver hos det Los Angeles-baserede firma Beacon Economics, til Bloomberg.

Dertil kommer udsigten til, at julehandlen i en af USAs største økonomier kan blive ramt.

MaerskTerminal_Business

Syv af de otte terminaler i Los Angeles havnen er lukket ned, ligesom tre ud af seks er lukkede i Long Beach havnen, efter de omkring 800 medarbejdere 27. november startede på strejken.

Det er tidligere anslået, at de to havne tilsammen forventes at håndtere næsten en tredjedel af landets samlede containerpakkede forsendelser for 2012, ifølge Bloomberg. Den nuværende havnestrejke tvinger flere skibe og lastbiler til at ændre ruten og bliver således omdirigeret til Oakland ved San Fransisco eller til Mexico.

”Det er enormt, hvad det har af betydning for økonomien. Det har konsekvenser helt tilbage til forsyningskæden, der vokser hver dag,” siger Paul Bingham, økonom hos CDM Smith i Virginia.

Foreløbig ligger 15 skibe ved molerne og venter på at blive aflæsset, mens 11 skibe ligger for anker længere ude på havet. Arbejdsnedlæggelsen har desuden påvirket Union Pacific Corps, landets største jernbane, der ikke længere sender gods til den internationale skibsfart i Long Beach havnen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere