Del : SMS
Berlingske Business

Så lækkert flyver du om få år

pix-dreamliner
Foto:

Norwegian er omtrent et år fra at kunne indlede lavprisflyvninger til Bangkok og New York med Boeings spritnye Dreamliner. Flyet er en oplevelse i sig selv - kom med om bord.

Artiklen fortsætter under annoncen
OSLO: Fremtidsfly, drømme-jet, game changer. Der er indtil videre sat mange etiketter på Boeing 787 Dreamliner, somr er begyndt at rulle ud af de amerikanske produktionshaller.

Lever flyet op til det lovede - med hensyn til økonomi og passagerkomfort - er flyselskabet Norwegian kommet et hestehoved foran konkurrenterne, idet det norske flyselskab bliver det første i lavpriskategorien, der sætter flyet i drift. Selskabet lover halv pris på flyvningerne til Bangkok og New York, og derudover lokker nordmændene med en oplevelse, som ikke er set før. I hvert fald på papiret.

Berlingske var inviteret til Oslo for at få syn for sagen. Boeings 787-reklamefly, der flyver luftrummet tyndt i disse dage for at promovere flyet og de selskaber, der har købt det, satte hjulene på landingsbanen i den norske hovedstad og dørene blev åbnet.

Se billederne: Dreamliner - velkommen om bord

En af de første ting, der er bemærkelsesværdigt ved Dreamlineren, ses dog langt tid før, ens ben træder ind i kabinen. For på trods af, at flyet i Norwegians konfiguration kan fragte 291 pasagerer, virker det ikke overvældende stort i forhold til de fly, der i dag flyver på de interkontinentale ruter. Men det er et optisk bedrag. Dreamlineren er stor.

Sagen er, at flyet har mærkbart større vinduer end det, passager hidtil har været vant til, og det er med til at forvrænge billedet på afstand. At det kan lade sig gøre at montere vinduerne, der er i omegnen en halv gang større end normalt, skyldes, at halvdelen af flyet er konstrueret af kompositmaterialer. Passagerfly er normalt i langt højere grad bygget af aluminium, der på grund af dets egenskaber fordrer langt mindre vinduer.

På vej op af landgangstrappen bliver det dog soleklart, at der ikke er noget småt over Dreamlineren. De to motorer er på højde med to voksne mennesker oven på hinanden.

pix-dream0

Når man træder ind i flyet, er det første opsigtsvækkende den fornemmelse af rummelighed, flyet giver. Det er ikke en katedral, man træder ind i, men ikke desto mindre får man ikke umiddelbart oplevelsen af at være presset ind i et metalrør, hvis hovedformål er transport. Det føles som om, at der er tænkt over komforten. Hovedhøjden er behagelig – og det også under bagagehylderne.

Sæder og underholdningsudstyr ser ved første øjekast ud til at være fint i turistklassen, men det bør det naturligvis også være på et langdistancefly anno 2012.

Vinduesstørrelsen betyder, at også sidemændene til de passagerer, der har sat sig ved vinduet, kan opnå et hæderligt udsyn. Men det er dog kun passageren ved selve vinduet – og kabinepersonalet - der har fornøjelsen af at kunne lege med det elektroniske gardin, der kan dæmpe lysindfaldet fra vinduet.

Alt i alt er det en behagelig oplevelse at sidde i Dreamlineren.

pix-bjorn_kjos

Den endelig passagerdom kommer dog først, når de første har haft muligheden for at flyve til et andet kontinent med flyet. For en af de helt store forskelle i forhold til andre fly er, at Dreamlineren har et mere behageligt indeklima. De stærkere kompositmaterialer gør, at både tryk og iltindhold er øget. I traditionelle passagerfly svarer lufttrykket indendørs til det, man ellers ville opleve i 8.200 fods højde. I Dreamlineren svarer trykket til det i 6.000 fods højde.

Boeing hævder, at det høje lufttryk i kombination med en højere luftfugtighed vil minimere de gener, som nutidens passagerer døjer med. Derudover er 787 en anelse hurtigere end dagens langdistancefly. Med en marchhastighed på mach 0,85 vil man nå omtrent en halv time hurtigere frem til eksempelvis den thailandske hovedstad fra Skandinavien. Det vil igen betyde, at passagerne når mindre slidte og trætte frem, hævder Boeing.

Det bliver indledende Norwegians norske og svenske passagerer, der får fornøjelsen af 787. På et endnu ikke fastlagt tidspunkt medio 2013 begynder lavprisselskabet flyvningerne til Bangkok og New York. Norwegian forventer dog, at København også hurtigt kommer med i det fine Dreamliner-selskab.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere