Del : SMS
Berlingske Business

Ryanairs topchefs allerskøreste forretningsidéer

Michael O'Leary
Overskrift
 
 

Ryanairs topchef, Michael O'Leary, har igennem tiden foreslået en del iøjnefaldende tiltag for at sænke firmaets udgifter og hæve indtægterne. Her er listen over de vildeste.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er topchefen, der på tv har været klædt ud som en tyrefægter, julemanden, en røver, paven og en mobiltelefon for at skaffe gratis PR for Ryanair. Ryanairs excentriske topchef, Michael O’Leary, holder sig ikke tilbage med meget innovative og skøre idéer. Her er en liste over de vildeste af slagsen igennem tiden.

Ryanair single

1.    Porno ombord på flyene

Ideen om at indføre “pay-per-view” porno ombord på flyene må tage førstepladsen. O’Learys begrundelse var, at eftersom hoteller verden over tilbyder servicen, så burde det også være muligt ombord på Ryanairs fly. I den sammenhæng har han udtalt: ”Jeg mener ikke, at vi skal have det på skærmene bag sæderne, så alle kan se det. Det skulle være på håndholdte devices.”

kabine

2.    Stående flypassagerer 

O’Leary har engang foreslået, at passagererne skulle stå op på hele flyveturen. Ryanair fandt nemlig ud af, at ved at udskifte 10 rækker sæder med 15 rækker af vertikale sæder, kunne de få plads til 30 procent flere passagerer ombord og skære omkostning med 20 procent. Boeing forkastede dog forslaget, så det aldrig blev en realitet.

3.    Betaling for brug af toiletter

I 2009 foreslog O’Leary, at passagererne skulle betale 1 britisk pund for at bruge toilettet ombord. På den måde ræsonnerede han, at færre passagerer ville bruge toiletterne, således at man i stedet for at have tre toiletter ombord kunne nøjes med et. Dermed kunne der blive plads til flere sæder til ekstra kunder. Om prisen har O’Leary udtalt: “Hvis nogen ville betale 5 pund for at gå på toilettet, ville jeg selv bære dem derud.”

aaa

4.    Flyrute til Auschwitz

En af grundene til, at lavprisselskaber er så billige er, at de undgår store nationale og centrale lufthavne til fordel for mindre centrale af slagsen. Derfor var Ryanair også hurtige til at gennemtænke en forretningsidé om, at selskabet ville transportere israelske skolebørn til Auschwitz. Ja, du læste rigtigt. “Det virker som om, at alle israelske børn skal til Polen for at se Auschwitz. Det kan vi hjælpe dem med,” sagde Ryanairs deputy chief executive, Howard Miller, i 2013. Israelske autoriteter har dog sørget for, at dette ikke blev en realitet.

5.   Fedme-skat

Ryanair har på sin hjemmeside spurgt sine kunder, hvorvidt selskabet burde opkræve gebyr for “meget tykke passagerer”. Over 100.000 passagerer svarede, og over en tredjedel mente, at meget tykke passagerer burde betale en fedme-skat. Overskuddet fra sådan en fedme-skat skulle bruges til at sænke flybilletpriserne for alle Ryanairs passagerer. O'Leary selv har udtalt: "Ingen gider sidde ved siden af en rigtig tyk skiderik ombord. Vi har ærligt talt været forbavsede over antallet af kunder, som ikke blot vil beskatte tykke mennesker, men også torturere dem." Denne plan blev dog aldrig gennemført, fordi det ville være svært at indsamle pengene og ville gøre boardingprocessen meget langsommere.

aa

6.   Ingen andenpilot

I 2010 søgte O’Leary om at få godkendt, at en andenpilot var overflødig på kortere flyruter, da han mente, de var … Ja, overflødige. I et interview har han udtalt, at “andenpiloter kun er til for at sørge for, at førstepiloten ikke falder i søvn og rammer noget af computerudstyret ombord.” Ryanairs ledelse ville træne et medlem af kabinepersonalet til at kunne fungere som backup, hvis der skulle ske noget med førstepiloten midt i en flyvetur.

Berlingske har forsøgt at få svar på i hvor mange Ryanair-fly, der egentlig blev indført toiletgebyr, inflight porno og ståpladser. Michael O’Leary har ikke ønsket at svare på dette. Derimod svarer Ryanairs kommunikationschef i en e-mail, at tiltagene aldrig har været en del af flyselskabets officielle planer.

“Disse ting har aldrig været planlagt af Ryanair,” skriver kommunikationsdirektør Robin Kiely fra Ryanair til Berlingske.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere