Del : SMS

Ryanairs topchef vil ændre image

Ryanair PM
Overskrift
Foto:
 
 
 
 

Ryanairs dårlige omdømme skal forbedres, fortæller topchef Michael O’Leary i et interview med Berlingske Business. Han vil være flinkere ved både fagforeninger og kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen


Han har kaldt kunderne “dumme” og “idioter”, og han har nægtet at mødes med fagforeninger. Men faktisk forsøger Ryanairs uortodokse topchef Michael O’Leary i disse måneder at lægge sin stærkt omdiskuterede personlige stil om.

"Før ville jeg have bedt fagforeningerne gå ad helvede til - i dag holder vi gerne møde med dem,” siger Michael O’Leary, der har været topchef i Ryanair i 21 år, i et interview med Berlingske Business.

Irske Ryanair er under hans ledelse blevet Europas største flyselskab, men det er også blevet flyselskabet med det mest belastede image. Selskabets omdømme er betydeligt værre end konkurrenterne SAS’ og Norwegians, viser seneste måling udført af analysebureauet YouGov.

aaa

Men Ryanairs topchef bryder sig ikke om, at selskabet igen og igen bliver fremstillet som et uvenligt og kundefjendtligt selskab. Derfor har O’Leary besluttet sig for at ændre selskabets image til det bedre og give kunderne flere smil, bedre service og lavere gebyrer. Tilmed vil han lytte mere til fagforeninger, end han gjorde i gamle dage. Ikke bare topchefen, men samtlige medarbejdere hos Ryanair skal forsøge at omstille sig til en mere imødekommende attitude. Det fremgår af strategien “Always Getting Better”, som Ryanair lancerede i foråret 2014.

 

"Vi vil gerne lære af de fejltagelser, vi har begået i fortiden," siger Michael O’Leary, da avisen får et kort interview med topchefen, som ellers har været særdeles ordknap siden Ryanairs åbning af en base i København. Samtidig siger han dog, at kunderne trods Ryanairs omdømmeudfordringer stadig bliver foretrukket af kunderne på grund af selskabets billige billetter. Det er bare ikke nok på sigt, mener han.
“Det er ikke nok at være de billigste længere. Vi skal være både de billigste, de bedste og de venligste;” har han sagt i et tidligere interview.

Forsøget på at forbedre Ryanairs omdømme kommer efter år med tiltagende kritik af hans usædvanligt direkte og kontante stil, som har sikret O’Leary omdømmet som en af verdens mest provokerende topchefer. O’Leary har så sent som i sensommeren 2012 kaldt en af selskabets kunder for "stupid" i fuld offentlighed. Det skete, efter at den britiske husmor Suzy McLeod havde skrevet en statusopdatering på Facebook, hvor hun viste sin utilfredshed over, at hun sammen med sin mand og tre børn var blevet opkrævet gebyrer for 2.300 kroner i lufthavnen i Alicante i Spanien, fordi de var mødt op uden printede boardingpass.

 

Ryanairs og O’Learys behandling af kunden førte til en shitstorm mod selskabet, hvor bunken af vrede udfald mod selskabet voksede minut for minut på de sociale medier. Over 500.000 personer viste deres støtte til Suzy McLeod på Facebook og utilfredshed med Ryanair, og de følgende dage blev O'Leary hængt til tørre på TV i flere lande. Efterfølgende blev O’Leary også skarpt kritiseret på Ryanairs generalforsamling. Aktionærerne frygtede, at han med sin provokerende stil kunne ødelægge Ryanairs vækstpotentiale. Episoden er beskrevet i Berlingskes netop offentliggjort single “Ryanair: Flyselskabet mange hader - men alligevel flyver med”.

Det er denne og andre hændelser plus et væld af ranglister, hvor Ryanair får stryg af kunderne, der danner baggrund for de mildere toner, som nu lyder fra O'Leary. Det er også på denne baggrund at han fortæller, at han har valgt at mødes med den danske fagbevægelse i stedet for at sende dem “til helvede”, som han ellers har haft for vane, når fagforeninger har ønsket kollektive overenskomster for selskabets flyvende personale.

Ryanair har foruden et møde med den danske fagbevægelsen i London 20. februar valgt at stille til møder i Arbejdsretten i Danmark, som behandler fagbevægelsens ønske om at få forhåndsgodkendt en mulig konflikt og blokade mod selskabet. 20. maj er der igen møde i den sag.  Men Ryanair og O’Leary har ikke tænkt sig at præsentere et nyt og revolutionerende standpunkt på møderne. De mildere toner handler udelukkende om attitude og om at opføre sig pænere, fortæller O’Leary.

kabine

“Når man som os har en god sag, så er der ingen grund til at skjule den. I stedet skal man komme og argumentere for sagen, og når fagforeningen gerne vil mødes med os i London eller i den danske arbejdsret, så kommer vi selvfølgelig og forklarer vores sag, fordi vi vil gerne være respektfulde over for strukturen i Danmark. Men vi vil også gerne bede om, at Danmark er respektfuld over for den lovgivning, som gælder over hele Europa, og som tillader folk at bevæge sig frit for at arbejde i Danmark - uden at skulle skrive under på et dokument fra en fagforening,” siger Michael O’Leary, der fastlår, at Ryanair ikke kommer til at rette ind efter den danske fagbevægelses krav.

En ting står dog fast i følge topchefen selv. Han kommer ikke til at kalde kunderne dumme igen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere