Del : SMS
Berlingske Business

Ryanairs brændstofpolitik vækker bekymring

20INDRyanair2#2.jpg
Overskrift
Tre Ryanair-fly udsendte i 2012 et såkaldt »Fuel Mayday«, da de hang over lufthavnen i Valencia, efter at de var blevet omdirigeret fra Madrid, hvor et uventet barsk uvejr var brudt ud. Foto: Thomas Lekfeldt
 

Ryanair blev verdensberømt for kreative besparelser. Men i dag lyder det fra tidligere Ryanair-piloter og to professorer, at selskabets »brændstofliga« og andre tiltag presser piloterne til en uhensigtsmæssig konkurrence. Kritikken bliver afvist af Ryanair.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Well done, Captain Stephen Dekker«. Du er i toppen af Ryanairs brændstofliga.

Sådan lød det fra Ryanairs chefpilot, Ray Conway, 21. maj 2013. Beskeden, der hyldede piloten for det lave brændstofforbrug, blev offentliggjort på Ryanairs interne hjemmeside – Crewdock – hvor piloter kan følge med i selskabets egen nyhedsstrøm.

Chefpilot Ray Conway, der er en del af flyselskabets ledelse, roste kaptajn Stephen Dekker for hans evne til at bruge så lidt brændstof som muligt, når han sad i cockpittet i Ryanairs Boeing 737-800. Den seneste måned havde kaptajnen overgået sine lidt over 1.000 kaptajnkolleger i Ryanairs brændstofliga. Præstationen fortjente en hyldest, mente ledelsen i det irske lavprisselskab.

Ryanair single

Piloter som Stephen Dekkers vilje og evne til at spare på brændstoffet er mange penge værd for flyselskaberne, der bruger gigantiske summer på brændstof – alene det seneste år har Ryanair brugt over 15 milliarder kroner på olie og brændstof, fremgår det af selskabets seneste årsregnskab.

Brændstoffet er en af de helt store udgiftsposter for alle flyselskaber, og det har fået selskaberne over en bred kam til at fokusere på brændstofeffektiv flyvning. Udviklingen er sket, mens lavprisselskaber er vundet frem, og priskrigen på billetter er intensiveret. Berlingskes research viser dog, at der er forskel på, hvordan flyselskabernes brændstofpolitik er udformet. Lavprisselskaber som Norwegian, Easyjet og amerikanske Southwest Airlines har ikke en brændstofliga. Det har til gengæld Ryanair.

20BUSryanair5.jpg

Brændstofligaen, som Ryanairs ledelse omtaler som »Fuel League Tables« og »Fuel Burn Table« er kun ét element i Ryanairs brændstofpolitik. Derudover bliver Ryanairs kaptajner bedt om at give en skriftlig forklaring, hvis de vil tage mere brændstof med end angivet i flyveplanen plus 100 kilogram (block fuel, red.). ekstra brændstof med. Det viser en intern manual fra selskabet.

Hvor meget brændstof, der er i tanken, kan få væsentlig betydning. Kommer man ud for dårligere vejr end forventet på flyveturen, eller bliver en kaptajn af andre grunde bedt om at lande ved en anden lufthavn end den planlagte, vil brændstofniveauet afgøre, hvor længe flyet kan holde sig i luften.

»Der er gode grunde til at have en tilstrækkeligt stor brændstofreserve. Selv hvis landingsbanen ligger tom og åben, er der stadig ting, som kan gå galt, og flyet kan blive bedt om at cirkulere over lufthavnen, hvis der opstår en uventet situation,« siger Patrick Hudson, professor emeritus i sikkerhed ved det hollandske Delft University of Technology.

Hudson nævner, at der kan være både travlhed, uopmærksomhed og andre ulykker i en lufthavn, som kan have indflydelse på, hvornår fly i luftrummet får landings­tilladelse.

Kaptajnerne presses

Ryanairs brændstofliga er ikke ulovlig. Alligevel er den omdiskuteret i pilotmiljøer i Europa, og Berlingske har talt med tidligere Ryanair-piloter, som mener, at myndighederne burde undersøge metoden og overveje et forbud. Piloter med konkrete erfaringer fra Ryanairs cockpit bryder sig ikke om ligaen og fortæller, at den lægger et pres på kaptajnerne. Særligt det, at ledelsen hylder piloterne i toppen af ranglisten, sender breve til piloterne i bunden og kan indkalde dem til møder i Dublin:

»Brændstoftabellen sammenholdt med det faktum, at man skal forklare sig skriftligt, hvis man tager ekstra brændstof med, har lagt et stort pres på mange af de kaptajner, som jeg fløj med i min tid i Ryanair. Nogle af dem havde været til møde med ledelsen om deres brændstofforbrug og var direkte nervøse for at tage ekstra brændstof med,« siger en pilot, som har været ansat i flyselskabet og har siddet i cockpittet på hundredvis af flyvninger med Ryanair.

FILE NORWAY ECONOMY TRANSPORT NORWEGIAN

»I et enkelt tilfælde måtte jeg som styrmand sætte foden ned og forlange mere brændstof af kaptajnen, da hans beslutning om minimum brændstof den pågældende dag på ingen måde var forsvarlig. Efter denne tur tjekkede jeg brændstofranglisterne for de seneste måneder, hvor jeg kunne få bekræftet, at han havde ligget i »det røde felt« gennem fire måneder,« siger piloten, som Berlingske kender identiteten på.

»Den evige frygt for at blive indkaldt til et møde med ledelsen eller sin base-chef gavner ikke andre end Ryanair,« siger piloten.

En anden pilot, som også har fløjet hun­dredvis af flyvninger med Ryanair, bekræfter, at kaptajnernes placering på ranglisten var noget, som flere af dem bekymrede sig om. Kilden tilføjer dog, at en meget stor del af Ryanairs kaptajner har så høj en faglighed og personlig integritet, at de ikke vil lade sig påvirke af ligaen eller det krav, som ledelsen stiller til skriftlige forklaringer, når de tager ekstra meget brændstof med. Alligevel kalder piloten ligaen »forargelig« og »en rigtigt dårlig idé, »fordi den reducerer den frihed, som kaptajnerne burde have, når de træffer beslutninger«.

FILE IRELAND ECONOMY RYANAIR

»Det sker, at der er kaptajner, som af den ene eller anden grund er på kant med ledelsen, eller som meget gerne vil stå sig bedre for at kunne blive forfremmet hurtigere til den base, hvor de gerne vil hen med deres familie,« siger kilden.

Fuel Mayday

Deres udsagn er i tråd med en lignende kritik rejst i Holland og i Storbritannien, hvor anonyme Ryanair-piloter har undret sig over, at hverken Ryanair eller de irske luftfartsmyndigheder, IAA, har stoppet brugen af brændstofligaen. De kritiske piloter med erfaring fra Ryanairs cockpit peger på hændelserne en konkret aften i luftrummet over Valencia, når man spørger dem, om brændstofligaen udgør en sikkerhedsfare.

26. juli 2012 udsendte tre Ryanair-fly et såkaldt »Fuel Mayday«, da de hang over lufthavnen i Valencia, efter de var blevet omdirigeret fra Madrid, hvor et uventet barsk uvejr var brudt ud. »Mayday Mayday (...) we’re low on fuel«, sagde en Ryanair-kaptajn på flyet RYR-9VR, lød det på en lydoptagelse fra cockpittet, som britiske Channel 4 har offentliggjort. Siden 2012 har der ikke været nogen lignende episoder, oplyser Ryanair.

Piloterne, Berlingske har talt med, ser dog den aften som et forvarsel om, hvad der kan ske. Eksterne eksperter undrer sig også over Ryanairs metode.

Tidligere pilot for Ryanair fortæller om brændstof-ligaen

»Beslutningen om, hvor stor reserven af brændstof bør være, er et spørgsmål, som vedrører sikkerhed, og den beslutning skal kaptajnen kunne træffe uden at være under et psykisk eller kommercielt pres,« siger Henning Boje Andersen, professor ved DTU og ekspert i sikkerhed.

Der kan opstå uventede situationer i flytrafikken, og derfor er det vigtigt at have en tilstrækkeligt stor reserve med.

»Når man som kaptajn skal afgøre hvor meget ekstra brændstof, man skal have med, og hvor stor risikoen er for, at man ikke kan lande i første, anden eller tredje lufthavn grundet dårligt vejr eller andre forhold, er det vigtigt, at kaptajnen kan foretage sit skøn uden nogen form for direkte eller indirekte pres fra ledelsen eller fra konkurrerende kaptajner,« siger DTU-professoren.

Ranglisten bekymrer også sikkerhedsekspert Patrick Hudson.

»Hvis ledelsen i Ryanair offentliggør en brændstofliga hver måned, antyder det, at piloterne bliver opfordret – hvis ikke direkte, så indirekte – til at konkurrere om brændstofforbrug, ligesom hvis de spillede i »Premier League«. Det skaber en atmosfære, hvor målet ikke kun er sikkerhed og omkostningsreduktioner – men også at vinde,« siger han.

Ryanair. Flyrejse med Ryanair fra Københavns lufthavn Kastrup til Luton ved London i England.

En tredje ekspert lægger vægt på, at der er mange risikofaktorer i spil i et passagerfly.

»Intuitivt er min holdning, at ranglisten selvfølgelig må have en negativ indvirkning på sikkerheden, men jeg er ikke sikker på, at sikkerhedsrisikoen er større end så mange andre. Nu hører vi så eksplicit om brændstofpolitik og sikkerhedsrisici, men det er ikke umuligt, at der findes andre sikkerhedsricisi i flyselskaber, som er større,« siger Rasmus Dahlberg, der er historiker med speciale i katastrofer.

Efter episoderne i Valencia har Ryanair ændret en detalje i sin brændstofliga. Tidligere var kaptajnerne med det mindste brændstofforbrug markeret med en grøn farve, mens dem med det største var farvet røde. Siden er farverne på ranglisterne forsvundet. Ryanair har ikke ønsket at forklare hvorfor.
Ryanair kalder kritikken af selskabets brændstofliga for »falske påstande« og henviser til, at de irske luftfartsmyndigheder, IAA, giver grønt lys til Ryanairs brændstofpolitik. Ryanair fastholder, at selskabets piloter fuldt ud har kompetence til at beslutte at tage ekstra brændstof med.

Ryanairs topchef Michael O'leary i Billund Lufthavn

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere