Del : SMS
Berlingske Business

Ryanair vil satse på kvalitet

pix-Ryan Air
Nu skal Ryan Air være kvalitet, siger topchefen. Foto: Andy Rain, EPA/Scanpix

Slut med at gå efter de små, billige lufthavne. Det er meldingen fra Ryanairs topchef, som nu har tænkt sig at satse på de store lufthavne og kvalitet i konkurrencen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ryanair vil satse mindre på de billige lufthavne og i stedet skifte strategi til at flyve fra de store lufthavne. Det er meldingen fra topchef Michael O’Leary til Bloomberg. En melding, som må skurre i ørene hos lufthavnene i Århus og Billund, hvor Ryanair i dag flyver fra – men til gengæld vække glæde i København, hvor en ny lavpristerminal er på vej.

Læs også: Norwegian vil have supermoderne fly

”Vi taler med stort set alle de lufthavne i Europa, som vi ikke flyver fra i dag. I fremtiden vil der være flere større lufthavne udover de sekundære,” siger Michael O’Leary til Bloomberg.

Satser på kvalitet

Forhåbningen er, at flyvninger fra større lufthavne kan lokke flere kunder ind i Ryanair-butikken og på den måde booste billetpriserne på trods af de stigende omkostninger, der ifølge O’Leary er ved at flyve til og fra de større lufthavne. Fokus skal nemlig handle mindre om slagtilbud og mere om kvalitet. Færre tabte kufferter, flest timer i luften og helt nye fly skal placere Ryanair øverst i konkurrencen.

Læs også: Det sortner for flyselskabernes aktier

”Det vil være en evolutionær proces. Når priserne ikke falder hvert år i 2013-2014-2015, vil der komme mere fokus på kvalitet, service, kundetilfredshed og alt dette, fordi priserne stiger. Men om vi kommer til at gå fra en gennemsnitspris på 34 euro til 100? Nej,” siger Michael O’Leary og slår over for Bloomberg fast, at der ikke er tale om et totalt regimeskift.

Kan slå enhver konkurrent

Ryanair udelukker nemlig fortsat at flyve fra de tre største lufthavne – London Heathrow, Paris Charles de Gaulle og Frankfurt am Main. Men den nye plan skal lægge pres på konkurrenterne fra særligt EasyJet og British Airways.

Læs også: SAS lammet i langdistance-krig

”De store lufthavne er klar over, at EasyJet ikke vokser mere, ligesom de traditionelle flyselskaber heller ikke har vækst, så nu vil de (lufthavnene, red.) lave aftaler med os. Og vi har sådan en prisfordel, at vi kan flytte in på enhver rute og blæse et andet flyselskab ud,” siger Ryanairs farverige topchef til Bloomberg.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere