Del : SMS
Berlingske Business

Ryanair vil mødes med Frank Jensen

22BUSPix-Eddie-Wilson.jpg
Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson kalder bekymringerne om sikkerheden for "vrøvl" og "bullshit". Foto: Mathias Bojesen

Ryanair inviterer overborgmester Frank Jensen (S) til at besøge selskabets hovedkvarter i Dublin til et møde om de ansattes arbejdsvilkår. Samtidig beskyldes han for at være fejlinformeret og populistisk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Overborgmester Frank Jensen (S) kan komme til Dublin og få en lektion i, hvordan Ryanair behandler sine stewardesser og piloter.

Sådan lyder tilbuddet nu fra Europas største flyselskab, der udfordrer Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), på argumenter om Ryanair-ansattes arbejdsforhold.

Ryanair single

Invitationen kommer, efter at overborgmesteren har fortalt i en ny Berlingske-single, at ingen af kommunens over 45.000 ansatte må rejse med Ryanair i embeds medfør, før selskabet sørger for ordentlige danske arbejdsforhold. Frank Jensen valgte at bruge stærke prædikater som »social dumping« og »noget svineri«, da han udtalte sig. Det fik et jubelbrøl til at rejse sig blandt særligt venstreorienterede på sociale medier, og internationale aviser har siden taget historien om Københavns borgmesters varme velkomst til Ryanair op. Også Ryanair har valgt at reagere på kritikken fra Københavns politiske overhoved, der samtidig er næstformand i Socialdemokraternes landsledelse.

Hvad synes du om den måde, som Ryan-air er blevet modtaget på i København af byens overborgmester?

»Politikere her og alle andre steder er generelt fejlinformerede og populistiske, og jeg forstår ikke, hvad Københavns overborgmester er ude på. Jeg vil meget gerne mødes ham og gennemgå sagerne,« siger Eddie Wilson, personaledirektør i Ryanair.

Ryanair-direktøren fortæller, at Frank Jensen er velkommen til at komme på besøg i Ryanairs hovedkvarter, hvor Eddie Wilson personligt vil gennemgå Ryanairs kontrakt- og ansættelsesvilkår med overborgmesteren, der har gjort »social dumping« til en af sine mærkesager. Samtidig vil Ryanairs ledelse forklare ham, hvorfor den danske model er i strid med de europæiske regler om fri bevægelighed.

frank

Invitation til Dublin

»Ja, han kan købe en billig Ryanair-billet til Dublin, og så jeg vil med glæde gennemgå forholdene med ham,« siger personaledirektøren, der i tråd med den øvrige ledelse i Ryanair flere gange har oplyst, at arbejdsforholdene i Ryanair er gode, og at lønningerne er attraktive.

Så siger du, at du inviterer ham indenfor på Ryanairs hovedkontor?

»Ja, absolut,« siger Eddie Wilson, der fastslår, at flyselskabet ikke har noget at skamme sig over.

»Vi har en kollektiv aftale med vores folk. Vores piloter og kabinepersonale bliver betalt mere end konkurrencedygtige lønninger. Hvis vi ikke gjorde det, så ville de ikke arbejde for os. Han er fejlinformeret om fakta, som politikere er alle steder,« siger Eddie Wilson.

22BUSPix-Ryan.jpg

Midtpunkt i mediekampagne

Udtalelserne fra Ryanair-direktøren faldt onsdag eftermiddag, da Wilson på vej ind til et møde i Arbejdsretten i København gav et kort interview til Berlingske og andre danske medier. Invitationen til overborgmesteren kommer på et tidspunkt, hvor forholdet mellem de to parter er anspændt. Ryanair meddelte i lørdags via den britiske medieadvokat Paul Tweed, at udtalelserne fra overborgmesteren var »usande (totally false, red.)«, uden bund i virkeligheden« og meget ærekrænkende.«

»Jeg forventer, særligt set i lyset af vores klients svar, at I ikke publicerer disse uhyrlige kommentarer, som kan få os til at reagere,« skrev Paul Tweed.

Berlingske fulgte ikke opfordringen, men viderebragte overborgmesterens udtalelser, og herefter har tvisten mellem Europas største flyselskab og Københavns overborgmester taget en drejning. Frank Jensen er tilsyneladende uden at blive spurgt først blevet frontfigur i et nyt PR-fremstød fra Ryanair på det sociale medie Twitter.

Michael O'Leary

Flyselskabet skød sin kampagne i gang med en fotocollage, hvor et billede af Frank Jensens ansigt var placeret midt i et maleri af 1700-tals dronningen af Frankrig Marie-Antoinette, der i dag er kendt for, at hun druknede sine sorger og problemer i fornøjelser og brugte store summer på luksuriøse kjoler, sko og smykker. Næste skud i kampagnen blev fyret af torsdag middag, da Frank Jensens ansigt dukkede op i en Ryanair-annonce, hvor han blev udstillet for at rutte med skatteborgernes penge ved at rejse med det skandinaviske flyselskab SAS.

Det er på ingen måde første gang, at Ryanair bruger reklamekampagner og advokater i de kontroverser, som opstår i Europa, når det irske lavprisselskab åbner nye baser på fremmed territorium. Så sent som i april satte Ryanairs topchef Michael O’Leary ord på de kontroverser og retssager, som Ryanair har været indblandet i, siden det åbnede sin første base i Frankrig, hvor modstanden mod Ryanair også har været betydelig.

»Jeg elsker Frankrig og det franske folk. Jeg hader bare den politiske klasse, der så pertentligt ødelægger den franske økonomi ved at tro, at modsvaret til globalisering er protektionisme,« sagde Michael O’Leary til Journal du Dimanche.

Georg Poulsens begravelse

Det irske lavprisselskab har for få uger siden truet med at lukke sin nye base i Københavns Lufthavn. Det kan ifølge Ryan-airs ledelse ske, hvis Arbejdsretten tvinger flyselskabet til at underskrive danske overenskomster. Senere har Ryanairs ledelse udtalt, at en anden mulighed er, at Ryanair vil forsøge at få den danske model og kravet om danske overenskomster erkendt ulovligt af EU-Domstolen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere