Del : SMS
Berlingske Business

Ryanair udfordrer skandinaviske flyselskaber

pix_ryanair
Ryanairs topchef Michael O'Leary annoncerer nu en invasion på det norske indenrigsmarked. Foto:

Det irske lavprisselskab Ryanair skærper konkurrencen i det skandinaviske luftrum. Topchef Michael O'Leary meddeler nu, at selskabet også vil flyve indenrigs i Norge og senere i dag skal han snakke om "vækstplaner" i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Om mellem et til tre år vil Ryanair flyve indenrigsruter i Norge. Sådan lyder ambitionen hos Ryanairs topchef Michael O'Leary.

O'Leary er i øjeblikket på en "Tour de Europa" i et af selskabets Boeing 737. Og nu er han nået til Norge med budskabet om, at han fremover ikke bare vil åbne flere ruter ud af landet, men også satse på at flyve indenrigs. Det skriver den norske netavis E24.

O'Leary fortæller til E24, at han er i forhandlinger med Avinor - som driver de fleste af Norges lufthavne og flyvepladser - men at de ikke er blevet enige om pris og betingelser endnu.

Har annonceret invasion i Norge før

Man skal dog måske tage Ryanairs budskab med et gran salt. Det er nemlig ikke første gang, at O'Leary har bebudet en irsk invasion i Norge, senest i 2009 lancerede han planer om at "redde norsk luftfart", men dengang strandede planerne på uenigheder med myndighederne om skatter og afgifter.

Hvis det skulle lykkes Ryanair at komme ind på det norske indenrigsmarked, så er det nok i højere grad Norwegian, der bør være bekymret end SAS. Det vurderer Sydbanks SAS-analytiker, Jacob Pedersen.

"Hvis de rykker ind i Norge, så vil det nok være Norwegian, det går ud over. Jeg tror, at Ryanair har set, at Norwegian har klaret sig godt i Norge med samme flytype som Ryanair har (Boeing 737) og tænkt, at hvis konkurrenten kan fylde fly op med passager og tjene penge, så er det et marked, der også er interessant for os," siger han til Berlingske Business og fortsætter:

"Jeg tror omvendt ikke, at SAS vil blive så hårdt ramt af det her, fordi SAS har et produkt, der er mere differentieret i form af mulighed for at flyve business, mere fleksibilitet og hyppigere frekvenser, " siger han.

Vil ikke påvirke SAS-salg

Jacob Pedersen tror heller ikke, at Ryanairs planer kommer til at påvirke SAS' muligheder for at sælge det norske indenrigsselskab, Widerøe.

"Jeg tror ikke, at det får nogen effekt. Widerøe flyver med små fly til destinationer med et forholdsvis lille passagergrundlag. Der er det ikke interessant for Ryanair at gå ind og konkurrere, fordi selskabets Boeing 737 simpelthen er alt for store til, at man kan gøre ruterne til en god forretning," siger han.

Senere i dag lander O'Leary i Billund Lufthavn, hvor han klokken 14.30 holder pressemøde, blandt andet om hans vækstplaner for Billund. Det kan man læse mere om på business.dk i eftermiddag.

Ikke realistisk med Danmarks-planer

Jacob Pedersen tror dog ikke, at vækstplanerne involverer ambitioner om at flyve indenrigs i Danmark, fordi de danske lufthavne - bortset fra Billund - ikke vil tilbyde så store rabatter på afgifterne, som Ryanair kræver.

"Jeg tror, at det bliver svært herhjemme, fordi O'Leary kan ikke få den takststruktur han gerne vil have. Når man skal sælge så mange billige billetter, som Ryanair gør, så kan man ikke tjene penge, hvis man skal betale de takster, som selskaberne eksempelvis gør i Københavns Lufthavn," siger han.

Jacob Pedersen er i det hele taget forbavset over, at Ryanair tilsyneladende er ved at forelske sig i det skandinaviske luftrum.

"Det kan godt undre mig, at Ryanair kigger mod det nordiske marked, som er rimelig passagerspinket," siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere