Del : SMS
Berlingske Business

Ryanair-image styrtdykker – kunderne er ligeglade

16BUSRyanair.jpg
Ryanairs image er banket i bund, men kunderne er ligeglade. Foto: Thomas Lekfeldt

Det irske discountselskabs omdømme er gået stejlt ned ad bakke siden nytår, og selskabet ligger nu på en solid sidsteplads i YouGovs målinger over virksomheders omdømme. Men kunderne er tilsyneladende ligeglade. Flere ville vælge Ryanair i dag end ved årets begyndelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det har kostet dyrt for Ryanairs omdømme at lægge sig ud med fagforeningerne og den danske arbejdsmarkedsmodel, viser en en måling foretaget af YouGov.

Det irske discountflyselskab var allerede ved årsskiftet i den kedelige ende af omdømmemålingerne, men siden er Ryanairs image blevet dobbelt så dårligt og er nu det ringeste i hele kongeriget, viser målingen.

Det bratte fald kommer dog ikke nødvendigvis til at gøre stor skade på flyselskabet. Målingen viser nemlig samtidig, at mens omdømmet styrtdykker, øges danskernes interesse for at købe flyselskabets billige billetter.

»Ryanair har fået ekstremt meget omtale siden nytår, og meget af det har ikke været god omtale. Men selv om det rammer deres brand, slår det ikke igennem på forbrugernes købsintentioner. Det skader heller ikke nødvendigvis Ryanair, for deres forretningsmodel handler mere om lav pris end om et godt omdømme. Hvis det samme var sket for eksempelvis SAS, havde det været en katastrofe,« vurderer Lars Gylling, kommunikationschef for YouGov.

Ryanair har siden begyndelsen af året ført et offentligt skænderi i pressen med fagbevægelsen, der vil have flyselskabet til at tegne overenskomst for de ansatte, der arbejder med base i Danmark. Sagen er indtil videre kulmineret med trusler om blokade af Ryanairs fly i samtlige danske lufthavne, og det har nu fået Ryanair til at annoncere, at man lukker baserne i København og Billund.

Kunderne er ligeglade

Ryanair har ikke holdt sig tilbage med anklagerne i forbindelse med kampen mod fagforeningerne, som flyselskabet flere gange har insinueret, at SAS står bag. På samme måde har Ryanair langet ud efter den danske arbejdsmarkedsmodel, som irerne mener er utidssvarende og i strid med EUs regler om arbejdskraftens frie bevægelighed.

Den offensive stil giver tilsyneladende ikke mange point hos danskerne, og Ryanairs omdømme er styrtdykket fra dårligt til elendigt.

Men kigger man på, om danskerne kunne finde på at købe en billet hos selskabet, er der dog ikke nogen nævneværdig ændring at spore. Tværtimod er der en lille stigning.

»Når det gælder flytransport, er det i høj, grad prisparameteret, der afgør, hvem man flyver med. Det er muligt, at Ryanair har dårlige arbejdsvilkår, men i sidste ende vinder de på prisen,« siger Jens Friis Jensen, turismeforsker på Roskilde Universitet.

Han nævner som eksempel flyselskabet Norwegian, der trods sager om arbejdsvilkår og kabinepersonale hyret ind fra et asiatiske mandskabsbureau stadig har vækst selv om passagererne i princippet kunne vælge at flyve med SAS, hvor ansættelsen sker på skandinaviske forhold.

»Ryanairs målgruppe lader til at være relativt upåvirket. De overvejer stadig at købe billet med Ryanair. Det er fordi, man vælger Ryanair på grund af prisen og ikke så meget andet. Rejser er noget, folk prioriterer højt, og den lave pris, som Ryanair kan tilbyde, er for nogle den eneste mulighed – for andre er det blot en kold kalkule, der gør, at der så er flere penge til resten af ferien,« siger Jens Friis Jensen.

Kernekunderne er positive

Knap ti procent af danskerne overvejer ifølge YouGovs måling at flyve med Ryanair, hvilket er noget under eksempelvis SAS og Norwegian. Men blandt de potentielle Ryan-air-kunder er holdningen til selskabet markant bedre end hos resten. Mens danskerne samlet set giver Ryanair karakteren minus 33 på en skala fra 100 til minus 100, er de potentielle Ryanair-kunder langt mere positive med en score på plus ti. Begge grupper vurderer dog Ryanairs omdømme til at være langt værre nu end ved begyndelsen af året.

»Det er typisk for en virksomhed som Ryanair, at det overordnede brand-indeks ikke direkte korrelerer med købsintentionen. Hvis man vælger Ryanair, gør man det ikke på baggrund af deres image,« siger Lars Gylling og fortsætter:

»Hvis man ser på den position, som Ryanair har i markedet, er den negative reaktion lidt underordnet. De, der reagerer negativt, er i vid udstrækning folk, der alligevel ikke ville flyve med Ryanair. De har en bevidst strategi om at være frække i kommunikationen og om ikke at sky nogen midler for at holde priserne nede.«

Ryanair dropper baser i Danmark

Ryanair har i dag baser i Billund og København, men begge lukker definitivt i denne uge, efter at fagbevægelsen som forventning ikke vil opgive at blokere flyselskabets fly i kampen om en overenskomst. ​

I Billund betyder det, at to ruter lukker, mens de resterende 12 flyves med base i den anden ende. I København fortsætter samtlige 12 ruter med base i andre lande.

Konsekvenserne for baselukningerne er ikke klare endnu. I København er Ryanair ikke en stor spiller, mens lukningen uden tvivl vil kunne mærkes i Billund Lufthavn, hvor lukningen af basen ifølge Ryanair vil betyde en halvering af Ryanair-passagerer. For lufthavnen svarer det til godt ti procent af alle passagerer. Berlingske Business har forsøgt at få en kommentar fra Ryanair til YouGovs målinger, men flyselskabet har ikke svaret på henvendelserne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere