Del : SMS
Berlingske Business

Ryanair-boss: Danske fagforeninger har bremset vores vækst

RyanAir
Lavprisselskabet Ryanair regner med, at selskabet i løbet af et år kan mere end fordoble sine passagerer i København til ca. 2,5 mio. »Lufthavnen i Kastrup er glade, vores kunder er glade, alle er glade bortset fra nogle få fagforeninger,« lød det fra Ryan-boss Michael O’Leary på et pressemøde i København tirsdag. Foto: Marie Hald

Den farverige topchef for Ryanair, Michael O’Leary, erkender, at nederlaget i Arbejdsretten sidste år har kostet vækst i Danmark. Men lavprisselskabet har ikke givet op i Danmark, siger O’Leary – der også slår fast, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) »fortjener ros« for at flyve med Ryanair.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rygterne om Ryanairs død i Danmark er stærkt overdrevne.

Med det budskab troppede Michael O’Leary tirsdag op i København for at give en status på Europas største flyselskabs planer i København, efter at Ryanair tabte i Arbejdsretten og efterfølgende lukkede sine baser i Billund og København. Det omdiskuterede flyselskab nægtede nemlig at tegne danske overenskomster for de ansatte, der var på de danske baser, men det kendte Arbejdsretten ulovligt.

Ryanair vil dog fortsat vokse i Danmark, lyder det fra Ryanair-bossen.

Arkivfoto.

»Myten om, at Ryanair forlader Danmark, eller at fagforeningerne har jaget os ud, er fuldstændig usand. Vi vokser stærkt og har succes her,« siger Michael O’Leary.

Men han erkender samtidig, at de danske fagforeninger og Arbejdsretten har stukket en kæp i landingshjulene på hans vækstplaner i Danmark.

»Vi kommer til at vokse langsommere i Danmark, fordi vi ikke har en base i København. Vi ville helt klart have haft flere ruter ind og ud af København, hvis det ikke var for de danske fagforeninger. Vi havde planlagt at sætte flere af vores fly ind på ruter ind og ud af København. Det er droppet, og de flyver i stedet med base fra Köln, Stuttgart, Hamburg og andre steder,« siger Michael O’Leary.

Ryanair åbnede sin base i København sidste år, men blev mødt med blokader og ballade, ligesom en række danske kommuner med Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), i spidsen offentligt undsagde Ryanair – og forbød kommunalt ansatte at flyve med det kontroversielle irske selskab, der har lagt sig ud med medier, politikere og fagforeninger over hele Europa. Senere på året lukkede basen i København, alligevel nåede Ryanair op omkring en mio. passagerer i København sidste år. Det har gjort Ryanair til den tredjestørste operatør i Københavns Lufthavn efter SAS og Norwegian.

De næste 12 måneder venter Ryanair, at selskabet kan mere end fordoble sine passagerer i København til ca. 2,5 mio.

flyver
LÆS MERE: Ryanair har medvind

»Lufthavnen i Kastrup er glade, vores kunder er glade, alle er glade bortset fra nogle få fagforeninger, men man kan desværre ikke gøre alle glade. Vi mener, at vi havde ret til ikke at tegne dansk overenskomst, men selv aftale direkte med vores ansatte, og vi mener, at det er forkert, at konkurrerende virksomheders piloter kunne blokere vores fly – vi mener ikke de danske medier var helt fair ved os, men i sidste ende så er det forbrugerne, der vælger, og mange vælger os,« siger Michael O’Leary.

Ryanair appellerede kendelsen i den danske arbejdsret til EU, og her forventer det irske selskab at få ret.

»Men vi forventer først en afgørelse om to-tre år, det går meget langsomt i EU, og imens må vi finde en anden måde at vokse på. Vi forventer at vinde, for det er en hjørnesten i EU, at arbejdskraften skal kunne bevæge sig frit, det kan den danske model ikke ændre på,« siger Ryanairs topchef.

Selv om det har kostet på væksten, mener O’Leary samtidig, at kampen med de danske fagforeninger har givet Ryanair ubetalelig omtale.

»Det bedste, der kunne ske for os heroppe i Danmark, var, at fagforeningerne rablede løs om den danske model og regler for vores ansatte, for det gav os en masse omtale, så alle kendte Ryanair i Danmark,« siger O’Leary.

Balladen om mellemmændene

Ryanair har tidligere fået megen kritik for måden, selskabet behandler sine ansatte på. Bl.a. er en del af piloterne ikke direkte ansatte i selskabet, men hyres ind af bemandingsselskaber, der som en slags mellemmænd sikrer, at Ryanair har de piloter, der skal til for at flyve rundt i Europa. Modellen har været set som en måde at undgå at tegne overenskomster på. I januar indgik Ryanair nye aftaler med sine ansatte, både kabinefolk og piloter, som ifølge selskabets ledelse sikrer faste flyveplaner, lønforhøjelser og bedre forhold ved sygdom end tidligere. Aftalerne omfatter også bemandingsselskaberne.

Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har netop fået kritik fra både fagforeninger og politiske modstandere for at flyve med Ryanair til Malaga, mens der er trepartsforhandlinger med stor betydning for det danske arbejdsmarked. Den kritik har Ryanair-bossen ikke meget til overs for.

»Han er ikke den første og bliver ikke den sidste statsminister, der flyver med Ryanair. Han fortjener ros. Mange politikere i Europa forventer at flyve i privatfly eller bruge skatteydernes penge på at flyve dyrt på business class. Der vælger den danske statsminister at flyve billigt og effektivt med Ryanair. Jeg kan forstå, at han får kritik fra fagforeninger for det. Det viser bare, hvor ude af trit med virkeligheden de danske fagforeninger er,« mener Michael O’Leary.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere