Del : SMS
Berlingske Business

Rusland kan lukke for vestlige fly

SAS har svært ved at komme af med sin guldklump
SAS er en af de vestlige flyselskaber, som kan blive ramt af et russisk flyveforbud Foto:

Rusland har ret til at forbyde vestlige fly­selskaber at flyve over Sibirien. Men Aeroflot vil miste en formue, hvis det sker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er fri adgang for Rusland til at forbyde vestlige flyselskaber at flyve over landet.

Rusland vil ikke overtræde nogen internationale regler ved at nedlægge sådan et forbud, og landet kan endda tillade sig at gøre forskel på de enkelte flyselskaber. Man kan lade SAS flyve og lukke for Lufthansa, eller omvendt.

UKRAINE-CRISIS/AIRPLANE

Den russiske regeringschef, Dmitrij Medvedev, truede i forbindelse med indførelsen af fødevareembargoen med, at man også ville begrænse overflyvningsrettighederne, hvilket straks fik en højtstående EU-embedsmand til at advare Rusland om, at landet skal overholde internationale aftaler.

Men Rusland har aldrig skrevet under på de internationale aftaler, som kunne tvinge landet til at lade udenlandske selskaber flyve over landet. Det fortæller kontorchef Niels Remmer fra Trafikstyrelsen.

»De allerfleste lande i verden har underskrevet en international overenskomst om transitflyvning, men der er enkelte, som ikke har – deriblandt Rusland. Derfor er der ingen, som folkeretligt har et krav på at kunne overflyve landet,« siger han.

»Så hvis vi faktisk kom i den situation, at Rusland ville gribe til et flyveforbud, ville landet kunne gøre det individuelt – altså forbyde nogle at flyve og tillade andre at gøre det.«

Omvendt ville EU og USA også kunne gøre gengæld mod russiske flyselskaber uden at overtræde internationale aftaler.

20BUSUKRAINE-CRISISRUSSIA-C.jpg

Ret til at flyve over Rusland er noget, som det enkelte luftfartsselskab skal indgå en aftale med Aeroflot om; tankegangen bag dette er fra russisk side, at udenlandsk flyvning over russisk territorium tager indtægter fra Aeroflot, som selskabet derfor skal kompenseres for. Aeroflot kan tage den pris af de udenlandske selskaber, som man kan blive enig om, og prisen vil typisk være påvirket af, om Aeroflot har økonomisk interessante flyvetilladelser i det pågældende land. Det er for eksempel noget mere interessant for Aeroflot at måtte flyve på Frankfurt end på Kastrup Lufthavn.

SAS’ ruter til Tokyo, Beijing og Shanghai går alle over Sibirien og ville blive påvirket, hvis Rusland begyndte at begrænse flyvetilladelserne. Hos SAS bekræfter pressechef Trine Kromann-Mikkelsen, at man flyver over Rusland i kraft af en aftale med Aeroflot, men SAS vil ikke oplyse, hvad man betaler for den.

Ifølge Berlingskes oplysninger er der tale om et trecifret millionbeløb, og samlet har Aeroflot årlige indtægter på omkring 300 millioner dollar på overflyvningsaftaler med fremmede selskaber – penge, som den russiske kæmpe ville miste i tilfælde af, at man lukkede for vestlige selskaber.

»Der er mange penge på spil for Aeroflot, og derfor tror jeg ikke, at russerne gør alvor af det,« siger Niels Remmer om truslen om overflyvningsforbud.

08BUSRUSSIA-SANCTIONS.jpg

Det russiske aktiemarked har dog været bekymret; Aeroflot faldt kraftigt på børsen, da de første rygter om flyveforbud bredte sig. De seneste dage er kursen dog steget igen.

EU og Rusland har tidligere forhandlet om at modernisere komplekset af overflyvningsaftaler, og fra russisk side har man været interesseret i flere flyvetilladelser i Vesten. Men forhandlingerne har ikke bevæget sig siden januar, og senest har den russiske premierminister truet med helt at droppe forhandlingerne.

Et totalforbud mod overflyvning vil tvinge de vestlige selskaber til at finde andre og længere flyveruter, hvilket naturligvis øger alle de udgifter, som varierer med antal kilometer og timer i luften. Det er ikke kun brændstof, men blandt andet også lønninger. Desuden kan længere flyvetider kræve, at selskaberne indsætter flere fly – for eksempel hvis et fly ikke længere kan nå ud og hjem på to døgn. Konsekvensen kan blive både dyrere billetter og færre flyafgange.

Et alternativ til et totalt flyveforbud kan være, at Rusland ændrer de korridorer, selskaberne må benytte hen over russisk territorium; også det har Medvedev truet med.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere