Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Retro-Van til retro-pris

Det var omkring 1980, at vi prøvede forfaderen til denne testbil, LDV Convoy. Den hed Leyland Sherpa - og var dengang en gammeldags

bil med en sløv og støjende Perkins dieselmotor.



Bilen eksisterer fortsat, men efter en periode med navnet DAF

400 og en kraftig facelift, kaldes bilen siden 1993 LDV - og er resultatet af ledelse og medarbejdernes overtagelse af produktionen

efter at DAF stoppede.



Perkins motoren er væk - og i stedet for sidder der nu en hurtig og i forhold til tidligere mere

støjsvag Ford Duratorq motor, som kendes fra Transit - dog ikke af den nyeste common rail teknik. Ford motoren er dog ikke

så støjsvag som netop de nyeste common rail motorer, som findes i dag.



Igen er bilen blevet facelifted med en blødere

og rundere front - og en anden instrumentering.



Bilen har kørt i sit hjemland England i nogle år - men næste

år dukker en ny og mindre variant af bilen op - vist nok med forhjulstræk.

Robust englænder

LDV Convoy

er en ganske robust bil med en kraftig foraksel med akseltryk på 1,5 tons og en bagaksel med en tryk på 2,6 tons.



Vendediameteren

er målt til 13,5 meter - så man er glad for servostyringen.



Testbilen har tvillingmonterede baghjul. LDV har med

Fords hjælp fået masser af overskudskraft, og det lille rat giver en stor grad af letkørthed.



Man sidder

udmærket med rattet i det multijusterbare og opvarmelige sæde fra Isringhausen - men der mangler lidt fast polstring.

Især passagersædet virker ikke færdigbygget.



Hvad der skal sælge bilen er klart nok prisen på 227.992

kroner plus moms. Det er 30-40.000 under de nærmeste konkurrenter i samme størrelse.



Og man får virkelig en

stor bil med en stort varerum - i hvert fald i den testede model med lang akselafstand og højt tag.

To store trin

Varerummet

var beklædt -ekstra 4.000 kr. - men læssehøjden er med sine 67 cm ret høj - selv om man hjælpes af

en kraftigt trin fra sidedøren og et lidt mindre, men kraftigt trin ved bagdørene.



Der er én skydedør

i højre side med mulighed for at placere en Euro-palle på tværs i bilen.



Vi har testet LDV Convoy over 694

km sammen med tømrermester Claus Ettrup i Dragør - og bilen brugte 73 liter diesel - dvs. kørte 9,5 km/l.



-

Den er meget kvik i det daglige, også med fuld last i det store varerum, hvor den er mest stabil. Men bilen virker spartansk

og der er en del resonnanslyde og vibrationer i kabinen. Man skal også vænne sig til at nøglen sidder til venstre

på ratstammen, siger Claus Ettrup.



Den lodrette forrude giver et godt udsyn - kun sprossen mellem sidevinduerne tager udsynet

fra spejlet - som desværre ikke er forsynet med et ekstra konvekst spejl for neden til at fange cyklister ved svingning.





vejen har man som nævnt en hurtig bil, der når til 100 km/t. på 14 sekunder, og gode ABS-bremser. Køreegenskaberne

er rimelige,men standard er koreanske Kumho dæk.



Ford gearkassen er letgående - bortset fra et drilsk tredje gear.



Bilen

markedsføres med fjernbetjent centrallås, el-ruder og el-opvarmede sidespejle. Desværre er de ikke el-indstillelige.



Vil

man have flere kræfter, fås bilen med den større 108-hestes motor til ekstra 5.500 kr. Vil man droppe ABS, sparer

man 9.991 kr - men her bør man ikke spare.



Vi skal nævne, at det et let at komme til sikringer, der sidder i en

box under aflæggebakken under forruden..



Tør man ikke købe en LDV, så spiller importøren bl.a.

ud med en tilbagekøbsgaranti - hvis man køber en ny LDV til den tid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen