Del : SMS
Berlingske Business

Rejsebureauer presset på indtjeningen trods større salg

pix-ferie
Foto:

De danske rejsebureauers samlede omsætning stormer frem - men bundlinjerne er presset af skærpede momsregler og uro i Mellemøsten.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hverken Det Arabiske forår eller de ændrede momsvilkår kunne stoppe de danske rejsebureauers fremgang sidste år. I hvert fald når det gælder omsætning - når det kommer til indtjeningen, er sagen dog en anden. Det viser en opgørelse fra Dansk Brancheanalyse.

Undersøgelsen, der dækker de 185 største rejsebureauer i Danmark, viser, at sektoren i 2011 omsatte for 23,9 milliarder kroner - hvilket er en fremgang på 8,7 procent i forhold til året før. Det såkaldte dækningsbidrag (der er omsætning fraregnet direkte omkostninger) kunne dog ikke følge med. Det voksede kun 2,1 procent.

Branchens samlede overskud blev 281 millioner kroner, hvilket er en anelse under niveauet året før. Det var ottende år i træk, at rejsebureaubranchen samlet set fik overskud.

Se billederne: Ramt af ti års katastrofer

Rejsebureauerne er historisk set særdeles følsomme over for udefrakommende hændelser som naturkatastrofer, politisk uro og væbnede konflikter. Stort set hvert eneste år byder på sine egne "katastrofer", der påvirker kundernes lyst til at rejse eller bureauernes indtjeningsmuligheder. 2011 blev ingen undtagelse i den henseende.

Det er dog ikke altid, at hændelserne er ensbetydende med, at kunderne slet ikke vil af sted. Det Arabiske Forår i Egypten i 2011 medførte eksempelvis ikke et stort fald i kunder - de valgte i stedet at blive omdirigeret til andre destinationer. Omvendt så kunne nye momskrav til branchen mærkes.

Specielt bus- og skirejsebureauer blev ramt af reglerne, fremgår det af analysen.

Alt i alt tegner Dansk Brancheanalyse et billede af en rejsebureaubranche, som klarer sig godt - på trods af udfordringerne. Kunderne vil gerne rejse, og det sender omsætningen op. Og når det kommer til konkurser i sektoren, så var der tale om to styk - hvilket er knap én procent.

pix-græsk strand

"Den danske rejsebureaubranche er samlet set ikke i krise, og selv da branchen var i krise i 2008 og 2009 tjente den stadig penge," skriver Dansk Brancheanalyse, der forudser at to til tre bureauer vil gå konkurs i år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere