Del : SMS
Berlingske Business

Rederier kan have sejlet væk fra nødlidende flygtningeskibe

til BBM f Nils Smedegaard Andersen
»Vi hjælper til søs, og det har vi altid gjort. Vi gjorde det, da der var bådflygtninge fra Vietnam i gamle dage, og det er der ingen som sætter spørgsmålstegn ved. Det gør vi bare. Men det betyder også, at vi bliver kaldt til ulykkesstederne, fordi andre sejler videre,« siger Nils Smedegaard. Foto:

Der er tegn på, at ikke alle rederier opfylder internationale konventioner og hjælper nødstedte flygtningeskibe, siger A.P. Møller - Mærsks øverste chef, Nils Smedegaard Andersen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nogle rederier har angiveligt i flere tilfælde instrueret deres skibe om at sejle væk fra overfyldte skibe med migranter og flygtninge, selv om det er ulovligt i følge internationale konventioner.

Det siger A.P. Møller - Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen. Han understreger, at det danske rederi altid hjælper flygtninge på nødstedte skibe. Det skete blandt andet, da Mærsk-skibene fra 1975 og frem til 1989 samlede omkring 6.300 bådflygtninge op. Her var det danske skib Clara Maersk blandt andet involveret i en af verdenshistoriens største redningsaktioner, da skibet 4. maj 1975 reddede 3.628 vietnamesere fra deres synkende skib. Men i den nuværende situation er der flere tegn på, at ikke alle rederier hjælper de nødstedte skibe med flygtninge.

»Vi hjælper til søs, og det har vi altid gjort. Vi gjorde det, da der var bådflygtninge fra Vietnam i gamle dage, og det er der ingen som sætter spørgsmålstegn ved. Det gør vi bare. Men det betyder også, at vi bliver kaldt til ulykkesstederne, fordi andre sejler videre,« siger Nils Smedegaard.

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea

Vil det sige, at der er andre rederier, som sejler forbi?

»Kystvagten kalder typisk på os, fordi vi altid hjælper. Lad os sige det på den måde,« lyder det fra Mærsk-chefen.

Også i Danmarks Rederiforening siger underdirektør Maria Bruun Skipper, at der er meget, som tyder på, at nogle rederier undlader at svare på nødopkald. Hun siger, at det ikke vil ske for dansk-ejede skibe.

»Vi har hørt rygter om, at nogle rederier vælger at ignorere, når de bliver tilkaldt. Det er ulovligt i henhold til internationale konventioner. De danske rederier lever naturligvis op til det ansvar, de har og responderer, når de bliver tilkaldt af kystvagten. Hvis rygterne taler sandt, er det forkasteligt og har intet med forsvarligt sømandsskab at gøre,« siger Maria Bruun Skipper.

Frontex, EUs grænsemyndighed, vurderer, at der er mindst en halv million mennesker, som ønsker at krydse Middelhavet for at komme til Europa. Alene i år er der ankommet 350.000. Og det er ofte en ekstrem risikabel rejse, hvor ca. 40.000 personer sidste år måtte samles op af handelsskibe.

mæ

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere