Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Rederier holder vejret før briters farvel til EU

27BUSm-lleskib-160233.jpg
A2Sea, der blandt andet fragter vindmøller til havmølleparker, er blandt de danske rederier, der frygter konsekvenserne af Brexit. Arkivfoto: PR

Storbritanniens udtrædelse af EU kan skabe voldsomme dønninger for de danske rederier. Branchen håber på, at alle parter besinder sig i de kommende forhandlinger om Brexit.

Briterne er på vej ud af EU, og dermed tegner der sig en helt ny fremtid på de danske rederiers største europæiske marked. Hovedmålet er at begrænse skaderne, lyder det fra branchen.

Indtil videre er Storbritannien et EU-land nogle år endnu, men når landet efter planen forlader det europæiske samarbejde i marts 2019, kan det gøre forholdene sværere for rederierne. En frygt går på, at briterne vil indføre en pendant til den amerikanske Jones Act, der forhindrer andre landes skibe i at arbejde i amerikansk farvand.

»Vores frygt er, at de kunne finde på at stramme skruen. Vi ved, at der er fagforeninger, der taler for at gennemføre noget, der minder om Jones Act,« siger Jens Frederik Hansen, der er adm. direktør for A2Sea, som fragter vind­møller ud til blandt andet de store britiske havmølleparker.

Han tvivler dog på, at mange af de ting, som bliver sagt i øjeblikket, ender med at blive virkelighed. Specifikt i forhold til vindmølletransport vil det nemlig blive dyrt at holde andre lande ude.

»Vi har en forhåbning om, at det bliver status quo. Briterne har sådan set viden til at gøre det her selv og lukke os ude, men det vil kræve enorme investeringer af dem,« siger Jens Frederik Hansen.

DENMARK OPCW SYRIA CHEMICAL WEAPONS

Storbritannien er de danske rederiers tredje­største marked efter USA og Kina. Derfor er der meget på spil, når forhandlingerne om landets fremtidige tilknytning til EU begynder i den kommende tid. Efter planen skal de være afsluttet i efteråret 2018, så briterne kan forlade EU 29. marts 2019.

Danske Jens Skibsted Nielsen er kommerciel direktør for det britiske havnesamarbejde ABP. Han understreger, at alle har en interesse i, at forhandlingerne mellem EU og Storbritannien ender på en god måde.

»Vi har meget tilfælles med havnene på fastlandet, og det er ikke i nogens interesse at forstyrre handlen. Brexit er her, og vi kan ikke gøre noget for at ændre det. Vi kan bare håbe, at alle regeringer virkelig tager ansvar for at få det her til at fungere,« siger han.

Artiklen fortsætter under faktaboksen.

Håb om at skaderne begrænses

Frihandel har sikret Danmark en central rolle på det globale shippingmarked. Den danske shippingsektor havde det svært op gennem 1970erne, da rederierne led under de stigende oliepriser, den stagnerende verdenshandel og for mange skibe. Men med EUs indre marked i 1986 og en stigende globalisering begyndte rederierne i Danmark for alvor at vinde frem internationalt. Og da Kina i 2001 blev medlem af Verdenshandelsorganisationen (WTO), førte det til de bedste år i årtier for danske rederier, indtil finanskrisen igen tvang dem ind i sværere tider.

Nu frygter branchen, at nye britiske begrænsninger vil hæmme mulighederne for de danske rederier. Anne Steffensen, adm. direktør for Danske Rederier – det tidligere Danmarks Rederiforening – siger, at det er vigtigt, at briterne ikke udnytter situationen og begrænser EU-landenes muligheder i landet.

19BUSPix3-Brexit-Farage-160.jpg

»Der er ingen tvivl om, at vores britiske søster­organisation håber på, at de kan komme ud af det med mere lempelige forhold, fordi de håber, at flere rederier vil lægge deres aktiviteter i Storbritannien,« siger Anne Steffensen, der kom til shippingbranchen, efter at hun havde været Danmarks ambassadør i Storbritannien.

Hun håber, at parterne i de kommende forhandlinger vil forsøge at begrænse skaderne så meget som muligt.

»Vi er ude i noget, som længe ikke har været rationelt, men følelsesmæssigt. Jeg håber, at virkeligheden ikke bliver så voldsom, som retorikken har været,« siger Anne Steffensen.

Storbritannien stod i 2016 for 5,3 pct. af de danske rederiers udenlandske aktiviteter, hvilket svarer til 8,8 mia. kroner. Ud over den traditionelle skibsfart er landet også hjemsted for verdens største offshore-vindmøllesektor, ligesom danske rederier servicerer den britiske olie- og gasindustri.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen