Del : SMS
Berlingske Business

Priskrig er den største trussel for Maersk Line

pix-maersk
Maersk Line er på vej med endnu større skibe.

A.P. Møller - Mærsks containerrederi giver konkurrenterne baghjul på et presset marked, og topchefen venter en bedring, når selskabets nye gigantskibe kommer i søen i år. En ny priskrig kan dog spolere optimismen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Maersk Line tjener penge, mens konkurrenterne bløder, og selv om containermarkedet vil være ramt af overkapacitet i år, så er der yderligere resultatfremgang i vente for verdens største containerrederi.

»Vi sætter nogle meget store nye skibe ind på ruten fra Asien til Europa, og det giver os en fordel med faldende omkostninger, fordi de sejler meget billigere pr. container end de gamle skibe. Men vi skal samtidig undgå, at der kommer en masse overkapacitet, så vi vil bestræbe os på at tage noget af den kapacitet ud, som vi har i dag,« siger Nils Smedegaard Andersen, administrerende direktør i A.P. Møller - Mærsk.

De nye gigantskibe bliver leveret på et dårligt tidspunkt, fordi der allerede er overkapacitet i markedet. Således ventes der en vækst i den globale kapacitet på 11 procent, mens markedet kun ventes at vokse fire-fem procent i år. Det vil medføre et nedadgående pres på fragtraterne, hvis konkurrenterne ikke justerer kapaciteten ligesom Maersk Line.

»Man kan sørge for at tilpasse sin kapacitet og lade være med at sejle med last, man ikke tjener på. Det er klart, at der er et psykologisk spil mellem rederierne, fordi vi ved, at hvis først én begynder at sætte priserne ned, så gør de andre det også. Men det gør ikke markedet større, vi skal prøve at undgå en priskrig, og vi er ikke interesserede i at gå ud og tage markedsandele,« siger topchefen.

Forsigtig prognose

Mens flere konkurrenter led tab i 2012, så formåede Maersk Line at få et overskud på 2,7 mia. kr., og det skyldtes især det mangeårige arbejde med at sænke omkostningerne.

»Det er et stærkt resultat fra Maersk Line, mens flere konkurrenter rapporterer tab. Der er yderligere resultatforbedring i vente i 2013, og det interessante er, at det er drevet af, at man fortsat kan nedbringe enhedsomkostningerne, som man selv er herre over. Det betyder også, at selskabets prognose for hele gruppen i 2013 ser konservativ ud,« siger aktieanalytiker Stig Frederiksen fra Carnegie.

På grund af tilbagegang for olieforretningen venter A.P. Møller - Mærsk nemlig »kun« et samlet overskud fra gruppen i omegnen af 16,5 milliarder kroner mod et resultat på 23,4 milliarder kroner i 2012, selv om der ventes fremgang for containerforretningen. Men Nils Smedegaard Andersen afviser, at der er tale om overforsigtige forventninger.

»Vi er ikke konservative. Vi giver vores bedste gæt. Vi ved, at vores olieindtægter vil gå ned, fordi vi regner med flere efterforskningsomkostninger, en lidt lavere oliepris og en lidt lavere produktion. Men bortset fra det, så venter vi indtægtsfremgang på tværs af gruppen i øvrigt, så det er ikke pessimistisk. Med vores kendskab til olieforretningens udvikling, så vil det være et ganske fint resultat,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Kæmpeskibe en rigtig beslutning

Han afviser også, at det var forkert af A.P. Møller - Mærsk at bestille i alt 20 nye gigantskibe med hver plads til 18.000 containere i begyndelsen af 2011, selv om selskabet på den måde har bidraget til ubalancen i containermarkedet. Der bliver heller ikke tale om en udskydelse af leverancerne.

»Skibene er en modernisering af vores flåde, og de vil blive leveret som hele tiden planlagt. De skal sejle i 25 år, og vi kommer til at spare et betydeligt beløb på brændstof og udlede væsentligt mindre CO2. Det er vores tradition i koncernen, at vi prøver at være banebrydende. Så der er ikke noget med at fortryde. Jeg tror, at vi har flyttet markedets opfattelse af, hvad der kan spares, og det er rigtig positivt.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere