Del : SMS
Berlingske Business

PR-branchen rystet over DSB-sag

27ranSnestormRanders 015
Foto:

Det er »uhørt« og »lyder som en dårlig spionroman«, at et PR-bureau skulle have sat en DSB-kritisk journalist ud af spillet med afledningsmanøvrer, lyder det fra PR-branchen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke kutyme, at PR-bureauer hjælper virksomheder med at distrahere »irriterende« journalister, så de ikke skriver kritiske historier.

Sådan lyder udmeldingen fra et af de største PR-bureauer og brancheorganisationen, efter DR søndag kunne afsløre, at DSB har brugt Public Relations-bureauet Waterfront Communications til holde freelancejournalist Lars Abild travlt beskæftiget ved at fodre ham med historier, så han ikke kunne lægge pres på DSB med sine kritiske historier.

- Det er godt nok meget specielt, og så har jeg vist ikke sagt for meget. Det er som en dårlig spionroman. Jeg har aldrig set noget lignende. Det er fuldstændig uhørt, siger Reinholdt Schultz, administrerende direktør i et af Danmarks største PR-bureauer, Mannov, til Berlingske Nyhedsbureau.

Han afviser blankt, at det er den gængse måde at agere over for pressen i PR-branchen.

- Jeg synes ikke, man kan sige, at det her er en brancheting. Hvis det er rigtigt, så er det et enkeltstående tilfælde. Jeg har været i branchen i 15 år og har aldrig hørt om tilfælde, der bare grænser op til det her. Og jeg har arbejdet med masser af kunder, der har været uenige med journalister, og som sågar har været i pressenævnet, hvilket er den rigtige vej at gå, siger Reinholdt Schultz.

Direktøren understreger, at der både hos Mannovs kunder og i PR-branchen generelt er fuld forståelse for, at journalister har til opgave at skabe overblik for læserne.

- Man er udmærket klar over, at journalistens rolle er at blotlægge ting, og man har et ganske almindeligt professionelt forhold, hvor man giver udtryk for sine synspunkter og lægger de informationer frem, som journalisten skal bruge, siger Reinholdt Schultz.

Morten Grøn, der er formand for Public Relations Branchen i Danmark, kalder sagen »chokerende« og tager skarp afstand fra metoden.

- Vi har ikke set noget lignende, og den giver kraftige dønninger i forhold til, hvordan vi skal håndtere etik, siger Morten Grøn til DR og understreger samtidig, at Waterfront ikke er medlem af organisationen.

Waterfront afviser de beskyldninger, der kom frem i DR-programmet 21 Søndag, og DSBs administrerende direktør, Jesper Lok, nægter at have haft kendskab til, at DSB skulle have bedt Waterfront om at aflede Lars Abilds opmærksomhed. DSB har nu sat en ekstern undersøgelse i gang.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere