Del : SMS
Berlingske Business

Post Danmark under anklage for prisfusk

pix-Postbil
Folketinget er lige nu i gang med at behandle en ændring af postloven, der blandt andet skal hjælpe Post Danmark gennem problemerne. Én omdelingsdag mindre og ingen uddeling på mandage er nogle af de ændringer, der er udsigt til.  Foto:

Statens postselskab anklages for at sænke prisen på uddeling af reklamer med penge fra den faldende brevforretning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Endnu et opgør mod Post Danmark kan komme snigende.

Postdistributøren beskyldes for, at dumpe priserne på uddeling af reklamer ved hjælp af penge fra den krympende brevforretning.

Det skriver Børsen.

28BUSPix-Swipbox1_Business

Post Danmark uddeler reklamer for langt under 1 kr. pr. styk. Prisen for at sende et traditionelt A-brev stiger til gengæld til 9 kr. fra nytår. Det vil være det femte slagsmål i rækken mellem Post Danmark og konkurrencemyndighederne.

Anklagen kommer blandt andet fra FK Distribution.

»Post Danmark giver pristilbud til vores kunder, som ligger under FK Distributions omkostningsniveau. Jeg skal ikke udelukke, at Post Danmark er mere effektive end os, men jeg tvivler kraftigt,« lyder det fra Mads Dahl Andersen, der er administrerende direktør i FK Distribution, til Børsen.

Post

I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forklarer kontorchef Martin Nyvang, at de hele tiden holder øje med Post Danmark.

»... Det er derfor, vi har haft fire større konkurrencesager. Det er et område, der ligger meget højt i vores bevidsthed,« siger han til Børsen.

Sagen har ramt Christiansborg, hvor en række ordførere ønsker langt mere gennemsigtighed i det gamle statsejede postselskab, fordi Post Danmarks måde at fordele sine produktionsomkostninger på er skadelige for konkurrencen.

»Det er jo helt absurd, at Post Danmark får mulighed for at indrette sin omdeling efter de adresseløse forsendelser, når omkostningerne til distributionen indrettes efter brevene. Så kan de nedsætte prisen på de adresseløse forsendelser og drive de private ud af markedet,« siger erhvervs- og vækstordfører Brian Mikkelsen (K) til Børsen.

Før har Post Danmarks argument været, at deres reklamer udgør en meget lille meromkostning, fordi postbuddet alligevel skal forbi med breve på ruten rundt i landet. Men mængden af breve, der skal uddeles. er siden år 2000 dykket med 60 pct.

Kommunikationschef i Post Danmark, Morten O. Nielsen, svarer i en mail til Børsen, at Post Danmark overholder lovgivningen og pointerer, at de har Højesterets ord for, at deres prissætning er helt lovlig.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere