Berlingske Business
LIVE
13:36 Arbejdernes Landsbank fik rekordoverskud i første halvår

Portræt: Fra vraget kronprins i Novo til topchef i Falck

Novos USA-direktør har sagt sit job op Novo-kronprins knuser ko
Jakob Riis. Foto:

1. maj sætter Jakob Riis sig i stolen som ny direktør i Falck efter 20 år hos Novo Nordisk. Mød manden, der gør, hvad han selv finder rigtigt.

Dagens skifte fra detroniseret kronprins med ansvar for det halve kongerige i Novo Nordisk til konge over et noget mindre og anderledes rige hos Falck kom som en overraskelse. Og så alligevel ikke.

Den 50-årige Jakob Riis, der er uddannet forstkandidat fra den daværende Landbohøjskole og har en phd. i økonomi og statistik, er nemlig en mand, der gør, hvad han selv finder rigtigt. Også selvom det ikke lige er det, andre forventer.

Da Berlingske i 2012 lavede et større portræt af ham og talte med en række venner, kolleger og samarbejdspartnere, tegnede der sig hurtigt et billede af, at Jakob Riis på mange måder er en main stream-erhvervsmand og så alligevel ikke.

Novos USA-direktør har sagt sit job op

Som én af hans venner beskrev det: Hvis der er tre muligheder, vælger Jakob Riis måske at afprøve en fjerde, fordi han er sikker på, at det er den rigtige.

Skal man tro Jakob Riis' udtalelser efter, at meddelelsen om, at han har sagt op hos Novo Nordisk blev sendt ud onsdag morgen, er han det seneste halve år kommet til en erkendelse af, at det ikke var nok at være vraget kronprins med ansvar for det halve kongerige, nemlig det amerikanske marked, som tæller for mere end halvdelen af Novo Nordisks omsætning.

Trangen til at være topchef var for stor

»Har jeg undervurderet noget, så er det nok trangen til at stå i spidsen for en virksomhed. Uanset hvor spændende arbejdet i USA har været, så har jeg nok undervurderet trangen til at stå med det ultimative ansvar,« siger Jakob Riis til Ritzau.

Det ansvar får han nu i den fondskontrollerede rednings- og servicevirksomhed Falck, som står over for en kraftig omstruktrering og oprydning, efter at selskabet kom ud af 2015 med et dundrende underskud på 523 mio. kr., selvom omsætningen steg markant til omkring 15 mia. kr. Hvordan 2016 er gået, mangler vi endnu at få at vide. Falck, der har Lundbeckfonden og Kirkbi som hovedaktionærer, afleverer først årsregnskab senere på måneden.

Under alle omstændigheder får Jakob Riis nok at se til i Falck, selvom selskabet omsætningsmæssigt ikke kan leve op til de milliard-tal, han er vandt til. Og allerede inden nyheden, om at Jakob Riis skifter til Falck, blev offentliggjort onsdag formiddag, kunne Jakob Riis aflsløre, at én ting, han tager fat på fra 1. maj, bliver en ambitiøs vækstplan.

»Jeg har set efter virksomheder, der har kig på global vækst og har et sundhedsperspektiv samt et stærkt værdigrundlag. Jeg er gået efter, at der skulle være en bestyrelse, der ville bakke op om en ambitiøs vækstplan. Jeg er så blevet enig med en virksomhed, og det vil blive annonceret inden for ganske kort tid,« siger Jakob Riis til Ritzau

Jakob Riis Novo Nordisk - 2017

Jakob Riis er født og opvokset i Gentofte, som den yngste af fire søskende. Hans far var den nu afdøde, internationalt anerkendte overlæge og professor i intern medicin, Povl Riis, der blandt andet også har været formand for Den Centrale Videnskabsetiske Komité.

Efter endt uddannelse blev han i 1996 ansat som farmako-økonom hos Novo Nordisk og havde forskellige job i hovedkontoret i Bagsværd, inden han i 2000 blev udnævnt til direktør. Året efter drog han til USA, hvor han arbejdede som salgschef i Pittsburg for at få hands on-erfaring med salg til lægerne, inden han i 2002 blev udnævnt til marketingschef i Japan. I 2005 kom han hjem til Danmark som direktør for International Marketing.

Første gang, han for alvor gjorde opmærksom på sig selv udadtil, var da han blev sat i spidsen for lanceringen af Novo Nordisks milliardsællert Victoza.

Det var første gang, Novo Nordisk valgte at lancere et produkt stort set samtidig i hele verden, og det blev op til Jakob Riis, der referede direkte til den daværende koncernsalgsdirektør Kåre Schultz, at få hele den komplicerede proces, det er at få et nyt lægemiddel på markedet.

Riis

Det lykkedes, og Victoza er i dag Novo Nordisks bedst sælgende lægemiddel med en omsætning på den anden side af 20 mia. kr. om året.

I 2010 blev Jakob Riis udnævnt til direktør for global marketing og global medical affairs, inden han i 2013 blev nyt medlem af koncernledelsen sammen med Lars Fruegaard Jørgensen.

Det blev samtidig startsskuddet til et internt kapløb mellem de to og Kåre Schultz om at blive daværende topchef Lars Rebien Sørensens afløser.

Kapløbet trak imidlertid ud, og i 2015 forlod Kåre Schultz under stort drama Novo Nordisk, mens Jakob Riis fik lagt et nyt ansvarsområde til sine eksisterende, nemlig at få orden på det kinesiske marked, hvilket lykkedes.

Men det var ikke nok til at få posten som topchef i Novo Nordisk. 1. september sidste år blev det annonceret, at Lars Fruergaard Jørgensen skulle afløse Lars Rebien Sørensen, mens Jakob Riis overtog ansvaret for Novo Nordisks store problembarn i øjeblikket, det nordamerikanske marked, som er præget af prispres og ugunstige politiske vinde set med medicinalindustriens øjne.

Novo-kronprins knuser konkurrenterne

Selvom Jakob Riis som tidligere beskrevet i Berlingske fik en betydelig større grad af selvstyre i USA i forhold til Bagsværd, end der normalt har været kutyme for Novo Nordisk, har spekulationerne i, hvor længe han ville blive i Novo Nordisk floreret, blandt andet også fordi Jakob Riis beholdt sin familie og base i København.

Jakob Riis er gift med Annemarie Munk Riis, der sidder på en centralpost  i Københavns Kommune som kontorchef for økonomi og vækst. Parret har tre børn i alderen ti til 18 år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen